Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Od źródła do współczesności – ewolucja folkloru instrumentalnego w Beskidzie Śląskim (przykład Trójwsi)

Tytuł:
Od źródła do współczesności – ewolucja folkloru instrumentalnego w Beskidzie Śląskim (przykład Trójwsi)
From the Earliest Origins to Contemporary Times: The Evolution of Instrumental Folklore in the Silesian Beskids (the Example of Trójwieś)
Autorzy:
Szyndler, Magdalena
Tematy:
folklor muzyczny Beskidu Śląskiego
przemiany beskidzkiego instrumentarium ludowego
gajdy śląskie
przekaz pokoleniowy
musical folklore of the Silesian Beskids
transformations of the Beskid folk instruments
Silesian bagpipe
passing on traditions from generation to generation
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Roczniki Humanistyczne; 2022, 70, 12; 219-230
0035-7707
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Współcześnie w kulturze ludowej zaobserwować możemy zmiany o różnym podłożu. Dotyczy to również folkloru muzycznego w Beskidzie Śląskim. Region ten ma bogate tradycje związane z utrwalaniem repertuaru muzycznego, manier wykonawczych i instrumentarium ludowego. Na straży tych wartości stoją muzycy, często autochtoni dla których ważny jest przekaz międzypokoleniowy. Edukują oni młode pokolenie muzyków beskidzkich i dbają o zachowanie tradycji. Jednocześnie następują przemiany w repertuarze czy budowie instrumentów ludowych, które są podyktowane inspiracją twórczą, ale też względami pragmatycznymi czy komercyjnymi (m.in. Stroiki poliwęglanowe w gajdach śląskich).

Nowadays, in folk culture, various changes can be observed happening. These are also occurring in the musical folklore of the Silesian Beskids. This region has a rich tradition of developing musical repertoires, performance styles and folk instruments. The guardians of this tradition are musicians, frequently local ones, who pass it on to younger generations. They educate the younger Beskid musicians and ensure that the tradition is kept alive. At the same time, the repertoire and the construction of folk instruments are changing. This is taking place for creative, but also pragmatic and commercial, reasons, including, for example, the use of polycarbonate reeds in the Silesian bagpipe.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies