Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sensing the Future in the Anthropocene: Multisensory Artworks and Climate Change

Tytuł:
Sensing the Future in the Anthropocene: Multisensory Artworks and Climate Change
Odczuwanie przyszłości w antropocenie. Wielozmysłowe dzieła sztuki wobec zmian klimatu
Autorzy:
Stronciwilk, Agata
Tematy:
art
senses
Dagna Jakubowska
Peter de Cupere
Diana Lelonek
sztuka
zmysły
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Roczniki Kulturoznawcze; 2024, 15, 1; 89-106
2082-8578
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article analyzes artworks by Dagna Jakubowska, Diana Lelonek, and Peter de Cupere in the context of sensory perception and environmental engagement. The analyzed projects propose various speculative narratives and sensory stimuli that allow the audience to have an embodied experience of those narratives. Artists encourage us to listen to the melting glaciers, taste the dishes of the apocalyptic future or smell the polluted air in order to materialize the vision of climate change, which for some still remains an abstract concept rather than an ongoing reality. The empirical sensory experiences become arguments in the discussions about the anthropogenic roots of climate change. The article examines the role of senses and art in breaching the gap between scientific evidence and everyday experience regarding climate change.

Autorka analizuje prace Dagny Jakubowskiej, Diany Lelonek i Petera de Cupere w kontekście percepcji zmysłowej i zaangażowania w aktualne problemy środowiska. Analizowane projekty proponują różne spekulatywne narracje, a wykorzystanie odmiennych bodźców zmysłowych umożliwia widzom doświadczać tych narracji w sposób ucieleśniony. Artyści zachęcają do wsłuchania się w topniejące lodowce, spróbowania potraw z apokaliptycznej przyszłości czy wdychania zanieczyszczonego powietrza, by urzeczywistnić wizję zmian klimatu, która dla niektórych wciąż pozostaje abstrakcyjną koncepcją, a nie trwającą rzeczywistością. Empiryczne doznania zmysłowe stają się argumentami w dyskusji o antropogenicznym źródle zmian klimatycznych. Autorka analizuje rolę zmysłów i sztuki w przełamywaniu dystansu pomiędzy dowodami naukowymi, a codziennymi doświadczeniami dotyczącymi zmian klimatu.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies