Tytuł pozycji:
Wpływ podawania wodoru na poziom zadymienia spalin silnika samochodowego
- Tytuł:
-
Wpływ podawania wodoru na poziom zadymienia spalin silnika samochodowego
Effect of hydrogen addition on the engine exhaust smoke level
- Autorzy:
-
Gęca, M.
Majczak, A.
Magryta, P.
Barański, G.
Grabowski, Ł
Biały, M.
- Tematy:
-
wodór
silnik z zapłonem samoczynnym
test NEDC
emisja spalin
emisja związków toksycznych
hydrogen
self-ignition engine
exhaust emission
- Data publikacji:
-
2011
- Wydawca:
-
Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM"
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Autobusy : technika, eksploatacja, systemy transportowe; 2011, 12, 10; 180-187
1509-5878
2450-7725
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawiono badania poziomu zadymienia i wartości emisji związków toksycznych spalin w przypadku zasilania samochodu wyposażonego w silnik o zapłonie samoczynnym, zwykłym olejem napędowym oraz olejem napędowym z dodatkiem mieszaniny wodorowo-tlenowej (HHO). Badania poziomu zadymienia zostały przeprowadzone dla warunków biegu jałowego oraz w teście jednym NEDC na hamowni podwoziowej. Natomiast wartości emisji związków toksycznych spalin były rejestrowane dla warunków biegu jałowego. Dodatkowo autorzy zmierzyli zużycie paliwa podczas testu NEDC dla zasilania olejem napędowym oraz olejem napędowym z dodatkiem mieszaniny HHO. Mieszanina ta była uzyskiwana na pokładzie badanego samochodu w procesie elektrolizy.
The article presents the study of smoke and toxic compounds gas emissions of vehicle equipped with compression-ignition engine in case of diesel fuel supply and diesel fuel with a mixture of hydrogen with oxygen (HHO supply). Research of the smoke level has been carried out for idle conditions and in a NEDC test on a chassis dynamometer. While the toxic compounds in exhaust gas were recorded for idle conditions. In addition, the authors measured the level of fuel consumption in the NEDC test conditions with diesel fuel supply and diesel fuel with a mixture of HHO supply. This mixture was obtained on vehicle board in process of electrolysis from electricity produced from the alternator or from the external power supply and was dispensed through the solenoid to the engine intake system.