Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Circumstances of the Establishment of “Żegluga Polska” in 1926

Tytuł:
The Circumstances of the Establishment of “Żegluga Polska” in 1926
Autorzy:
Siemianowski, Jordan
Tematy:
polscy armatorzy
Druga Rzeczpospolita
gospodarka morska Drugiej Rzeczypospolitej
polityka morska Drugiej Rzeczypospolitej
“Żegluga Polska”
polska flota handlowa
the Second Polish Republic
maritime economy of the Second Republic
maritime policy of the Second Republic
Polish shipowners
Polish merchant fleet
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Uniwersytet Szczeciński. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Źródło:
Studia Maritima; 2022, 35; 85-111
0137-3587
2353-303X
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu jest ukazanie wpływu działalności polsko-norweskiego Towarzystwa Żeglugi Morskiej “Sarmacja” S.A. oraz międzynarodowego rynku węglowego na powstanie w 1926 r. polskiego armatora Żegluga Polska. Opracowanie sporządzono na podstawie analizy dokumentów dostępnych głównie w Archiwum Akt Nowych, Archiwum Państwowym w Gdańsku, Riksarkivet w Oslo, jak również literatury przedmiotu – wspomnień oraz publikacji naukowych. Podjęte badania dowodzą, że upadek “Sarmacji” oraz koniunktura na polski węgiel wywarły decydujący wpływ na powstanie Żeglugi Polskiej. Zwieńczeniem dokonanej analizy jest udowodnienie, że utworzenie solidnego polskiego przedsiębiorstwa żeglugowego w 1926 r. bez całkowitego wkładu finansowego polskich władz państwowych było niemożliwe. Artykuł porządkuje ponadto obowiązujące w nauce sprzeczne ustalenia oraz scala obowiązujące fakty.

The aim of this paper is to show the impact of the activities of the Polish-Norwegian sea shipping company “Towarzystwo Żeglugi Morskiej «Sarmacja» SA” and the events in the international coal market on the establishment of the Polish shipowner “Żegluga Polska” in 1926. The investigations are based on the analysis of documents available mainly in the Polish Archives of New Records, the State Archives in Gdańsk, and Riksarkivet in Oslo, as well as the literature of the subject, including memoirs and scientific publications. The study provides evidence that the collapse of “Sarmacja” and the high demand for Polish coal were the key impulses for the establishment of “Żegluga Polska.” The final conclusion is that in 1926, a solid Polish shipping company could not be created without the full financial support of the Polish state authorities. The present article also sorts out contradictory literature findings and organises already-known facts into a coherent whole.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies