Tytuł pozycji:
Pełnienie służby przygotowawczej a wypłata rekompensującego świadczenia pieniężnego. Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 czerwca 2021 r., sygn. III OSK 3689/21. Glosa krytyczna
Poniższe opracowanie odnosi się do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 czerwca 2021 r., sygn. III OSK 3689/21, w którym to Sąd orzekł o możliwości ubiegania się przez osobę, która odbyła służbę przygotowawczą, o wypłatę rekompensującego świadczenia pieniężnego, wskazanego w § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 sierpnia 2015 r. w sprawie sposobu ustalania i trybu wypłacania świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy oraz osobom przeniesionym do rezerwy niebędącym żołnierzami rezerwy. Treść opracowania stanowi zaprzeczenie powyższej tezy, wskazując na błędy, które popełnił Sąd, dokonując rozstrzygnięcia sprawy. Powyższa analiza omawianego rozstrzygnięcia ma doniosłe znaczenie z uwagi na kierunek prowadzenia postępowań administracyjnych przez organy właściwe (wójta, burmistrza prezydenta miasta) w omawianym stanie faktycznym, w którym to osoba ubiegająca się o wskazane wyżej świadczenie odbyła służbę przygotowawczą.
This article shows the defectiveness of the court ruling that a person who completed the military preparatory service is entitled to apply for compensatory cash benefit, issued by The Supreme Administrative Court on 23rd June 2021, sign III OSK 3689/21. The author formulates the opposite conclusion, identifying the errors in the interpretation of legal provisions made by the court. The discussion of the aforementioned ruling is of the utmost importance to all the public administration bodies adjudicating on the payment of the cash benefit in question.