Tytuł pozycji:
To nie jest kraj dla starych samurajów. Obrazy Japonii w filmach Takeshiego Kitano
Punktem wyjścia jest przedstawienie twórczości Takeshiego Kitano w nawiązaniu do dziełYasujiro Ozu i Akiry Kurosawy w celu wykazania powinowactwa treści i swoistej ciągłości w przedstawianiu specyfiki przemian Japonii. Kolejny etap to próba wyznaczenia horyzon-tu aksjologicznego rozważań i osadzenia twórczości Kitano w dyskursie o wartościach, by następnie odnieść te rozpoznania do analizy pejzażu w wybranych filmach. Głównym celem artykułu jest wykazanie, że proces „amerykanizacji” Japonii i odejście od tradycyjnych wartości, o których mówiły kameralne dramaty Ozu i samurajskie filmy Kurosawy, znajdują odzwierciedlenie w pejzażach z dzieł Kitano.
The starting point is to present Takeshi Kitano's work in relation to works of Yasujiro Ozu and Akira Kurosawa to demonstrate the similarity of content and continuity in presenting the specifics of Japan's changes. The next step is an attempt to set the horizon of axiological considerations to relate these findings to the analysis of the landscape in selected films. The article aims to demonstrate that the process of Americanization of Japan and the departure from traditional values, as discussed in Ozu's dramas and Kurosawa's samurai films, are reflected in the landscapes of Kitano's works.