Tytuł pozycji:
Wpływ zastosowania paliw alternatywnych w transporcie, ze szczególnym uwzględnieniem CNG, na ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza
- Tytuł:
-
Wpływ zastosowania paliw alternatywnych w transporcie, ze szczególnym uwzględnieniem CNG, na ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza
The impact of the use of alternative fuels in transport, with a particular emphasis on CNG, to reduce the emissions of air pollutants
- Autorzy:
-
Kuczyński, Sz.
Liszka, K.
Łaciak, M.
Kyć, K.
Oliinyk, A.
Szurlej, A.
- Tematy:
-
sprężony gaz ziemny
pojazdy napędzane gazem ziemnym
paliwa alternatywne
emisje
ceny paliw
gazy cieplarniane
Compressed Natural Gas (CNG)
Natural Gas Vehicles
alternative fuels
emissions
fuel prices
greenhouse gases
- Data publikacji:
-
2016
- Wydawca:
-
Polska Akademia Nauk. Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
- Źródło:
-
Polityka Energetyczna; 2016, 19, 3; 91-104
1429-6675
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wykorzystanie w transporcie gazu ziemnego jako alternatywnego paliwa ma długą historię,
sięga bowiem lat sześćdziesiątych XIX wieku. W okresach kryzysów związanych z niedoborem paliw
konwencjonalnych rosło wykorzystanie paliw gazowych w transporcie. Dyrektywa Parlamentu
Europejskiego i Rady 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych nakłada
na państwa członkowskie obowiązek rozmieszczenia infrastruktury dla ładowania energii elektrycznej
oraz stacji tankowania gazu ziemnego w postaci CNG (Compressed Natural Gas – sprę-
żony gaz ziemny) i LNG (Liquefied Natural Gas – skroplony gaz ziemny). W artykule przeanalizowano
jak kształtowała się emisja głównych zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego
w Polsce w latach 2003−2014. Przeanalizowano zmiany emisji CO2 w wybranych miastach Polski,
ze szczególnym uwzględnieniem emisji z sektora transportowego. Przybliżono efekty ekologiczne
i ekonomiczne związane z eksploatacją autobusów CNG w krakowskim MPK. Podjęto próbę identyfikacji
głównych barier rozwoju krajowego rynku CNG oraz przywołano wybrane pozytywne
czynniki z krajów UE wspierające rozwój rynku CNG.
The use of natural gas as alternative fuel in the transport sector has a long history and dates back to
the 1860s. In the conventional fuel shortage crisis times, fuel gas was frequently used in transport. Directive
2014/94/EU of the European Parliament and of the Council a on the deployment of alternative fuels
infrastructure obliges EU member states to develop power access hotspots as well as CNG and LNG
distribution infrastructure. The emission of major contaminants generated by road transport in Poland from
2003–2014 were analyzed in this paper. The CO2 emissions in major Polish cities were approximated,
with a special emphasis on transport as their source. The ecological and economic aspects of CNG buses
in Krakow municipal transport were analyzed. Attempts were made to identify major obstacles hindering
the development of the CNG market in Poland against the background of positive examples of actions
undertaken by some EU countries on behalf of the CNG market.