Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Decelerating the rate of evolution with constant learning

Tytuł:
Decelerating the rate of evolution with constant learning
Spowalnianie tempa ewolucji z wykorzystaniem uczenia stałego
Autorzy:
Gajer, M.
Tematy:
systemy ewolucyjne
proces uczenia się
uczenie stałe
efekt Baldwina
evolutionary systems
learning process
constant learning
Baldwin effect
Data publikacji:
2012
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Pomiary Automatyka Robotyka; 2012, 16, 11; 50-53
1427-9126
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Evolution and learning are two main processes that are considered in the case of artificial intelligence and artificial life systems. These two processes can interact with each other, which is called the Baldwin effect. Especially, the introduction of learning process into an evolutionary system can cause acceleration or deceleration of the rate of evolution both in the case of artificial and natural evolutionary systems. However, there is still a lack of a solid mathematical theory that could thoroughly explain the phenomena concerned with the impact of learning on the rate of evolution. In the case of constant learning, that is a process during which individuals are moved a constant value toward the optimum, it was proved that if the second derivative of the logarithm of the fitness function is negative, the rate of the evolution should be slowed down as a result of the introduction of constant learning. In the paper we assume an evolutionary system with the asymptotic fitness function for which the theory states that the introduction of constant learning should lead to deceleration of the rate of evolution. The results of numerous computer simulations confirmed the theory and demonstrated that the deceleration of the rate of the evolution is significant. Moreover, the impact of the intensity of mutation on the degree of deceleration of the rate of evolution could also be observed.

Ewolucja i uczenie się są dwoma głównymi procesami rozpatrywanymi w kontekście systemów sztucznej inteligencji i systemów sztucznego życia. Oba wymienione procesy mogą wchodzić we wzajemną interakcję, co bywa określane mianem efektu Baldwina. W szczególności wprowadzenie procesu uczenia do systemu ewolucyjnego może powodować przyspieszenie bądź spowolnienie tempa ewolucji zarówno w przypadku sztucznych, jak i naturalnych systemów ewolucyjnych. Obecnie wciąż odczuwany jest brak solidnej teorii matematycznej, która byłaby w stanie wyjaśnić w pełni zjawiska związane z wpływem procesu uczenia na tempo przebiegu ewolucji. W przypadku tzw. uczenia stałego, które polega na systematycznym przesuwaniu o stałą wartość genotypu osobnika w kierunku poszukiwanego optimum, udowodniono, że jeżeli druga pochodna logarytmu funkcji dopasowania jest ujemna, wówczas tempo przebiegu ewolucji powinno ulec spowolnieniu w wyniku wprowadzenia do systemu ewolucyjnego uczenia stałego. W artykule rozważono system ewolucyjny z asymptotyczną funkcją dopasowania, w przypadku którego zgodnie z teorią wprowadzenie uczenia stałego powinno wywołać spowolnienie tempa przebiegu ewolucji. Liczne wyniki symulacji komputerowych potwierdzają przewidywania teorii i pokazują, że spowolnienie tempa ewolucji jest istotne. Ponadto można zaobserwować dodatkowy wpływ częstotliwości mutacji na spowolnienie tempa ewolucji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies