Tytuł pozycji:
Education of national and ethnic minorities in contemporary Poland
The transformation process that took place in Poland after 1989 has introduced a change in the nationalities policy of the state as well as in the legal status of national and ethnic minorities. The right to native language teaching has been constitutionally and statutorily guaranteed. It was also strengthened by international obligations of Poland within the frame of bilateral agreements with neighbouring countries as well as approved documents of international institutions defending the rights of national minorities. According to GUS (Central Statistical Office), teaching of Belorussian, Kashubian, Lithuanian, Lemko, German, Slovak, Ukrainian, Russian, Hebrew and Armenian language was offered in the school year 2009/2010 in various organizational forms and on the level of different types of schools.
Zapoczątkowany w 1989 r. w Polsce proces transformacji przyniósł także reorientację polityki narodowościowej państwa oraz zmianę usytuowania prawnego mniejszości narodowych i etnicznych. Prawo do oświaty w języku ojczystym zagwarantowane zostało konstytucyjnie i ustawowo. Znalazło ono także wzmocnienie w międzynarodowych zobowiązaniach Polski, zarówno w ramach traktatów dwustronnych z państwami sąsiedzkimi, jak również w przyjętych dokumentach organizacji międzynarodowych poświęconych ochronie praw mniejszości narodowych. Według danych GUS, w roku szkolnym 2009/2010, w różnych formach organizacyjnych i na różnych poziomach kształcenia, nauczano języka białoruskiego, kaszubskiego. litewskiego, łemkowskiego, niemieckiego, słowackiego, ukraińskiego, rosyjskiego, hebrajskiego oraz ormiańskiego.