Tytuł pozycji:
The Psychomotor Development of Children Attending Forest Kindergartens in Poland
The article focuses on the topic of psychomotor development of children attending forest kindergartens. Other authors’ research findings, showing the influence of nature on the functioning of children, were presented as a background and a reference point to the results of my own research. The research carried out in the Czech Republic and Germany, whose results indicate the development of children from local forest kindergartens, are presented in greater detail. The central part of the article is the presentation of the resultsof own research concerning the psychomotor development of children attending forest kindergartens in Poland. The research demonstrates that children who attend the said forest kindergartens vary in terms of their psychomotor development, however, in most cases their development does not deviate from the indicative norm. Therefore, forest kindergartens create conditions for children’s proper psychomotor development.
Artykuł koncentruje się wokół tematu rozwoju psychoruchowego dzieci uczęszczających do leśnych przedszkoli. Jako tło i punkt odniesienia do wyników badań własnych zostały zaprezentowane wyniki badań innych autorów, ukazujące wpływ przyrody na funkcjonowanie dzieci. Szerzej przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w Czechach i Niemczech, ukazujących rozwój dzieci z tamtejszych leśnych przedszkoli. Centralną część tekstu stanowi prezentacja wyników badań własnych, dotyczących rozwoju psychoruchowego dzieci uczęszczających do leśnych przedszkoli w Polsce. Z badań wynika, że dzieci uczęszczające do leśnych przedszkoli w Polsce, które zostały objęte badaniem, są zróżnicowane pod względem rozwoju psychoruchowego, jednak w większości przypadków ich rozwój nie odbiega od orientacyjnej normy. Leśne przedszkola stwarzają warunki do prawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci.