Tytuł pozycji:
Analiza strat tarcia towarzyszących przemieszczaniu się pierścienia tłokowego
- Tytuł:
-
Analiza strat tarcia towarzyszących przemieszczaniu się pierścienia tłokowego
Analysis of friction losses accompanying the piston ring travel
- Autorzy:
-
Serdecki, W.
- Tematy:
-
pierścień tłokowy
silnik spalinowy
tarcie
- Data publikacji:
-
2006
- Wydawca:
-
Sieć Badawcza Łukasiewicz. Przemysłowy Instytut Motoryzacji
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Archiwum Motoryzacji; 2006, 3; 329-339
1234-754X
2084-476X
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podczas pracy silnika spalinowego warunki smarowania tłoka i osadzonych na nim pierścieni tłokowych nieustannie się zmieniają. Zmienne siły gazowe i masowe działające na elementy układu tłokowo-cylindrowego, jak również zmieniająca się temperatura powodują że zmianie ulega również rozkład filmu olejowego. Wykonując obliczenia rozkładu grubości filmu olejowego można wskazać obszary na gładzi cylindra, w których dochodzi do zerwania ciągłości filmu ole.jowego i zmiany tarcia płynnego w tarcie mieszane. Na rodzaj tarcia, oprócz wymienionych warunków współpracy, będą miały wpływ jeszcze inne czynniki, związane np. ze stanem powierzchni elementów oraz ilością i rodzajem oleju smarowego i jego charakterystyką lepkościowo-temperaturową W opracowaniu omówiono problemy związane z modelowaniem rozkładu filmu olejowego na gładzi cylindra oraz wyznaczono związki łączące stan powierzchni współpracujących elementów oraz gatunek stosowanego oleju smarowego z wielkościami charakteryzującymi współpracę pierścienia tłokowego z gładzią cylindra, w tym w szczególności z mocą tarcia.
Conditions of engine piston and rings lubrication vary continuously at engine start and further run. Varying gas and inertia forces acting upon the elements of piston-cylinder assembly together with changeable temperature cause the changes in oil film distribution. When carrying out the computations of oil film distribution it is possible to point those regions where the oil film rupture occurs and the fluid friction becomes the mixed one. Beside the mentioned above conditions of collaboration also other fac.tors affect the type of friction. They are related to the conditions of moting surfaces as well as the volume, grade and viscosity-temperature characteristics of lube oil. The paper presents problems connecting with the modeling of oil film distribution over the bore surface, and relations between the condition of moting surfaces and lubricating oil grade with the data characteristic for cooperation of ring and bore, the friction power in particular.