Tytuł pozycji:
Dworzec Łódź Fabryczna jako multimodalny dworzec centralny
Nowy łódzki dworzec oraz jego funkcje i otoczenie zostały począwszy od fazy wizji (2007 r.), studiów wykonalności (2011 r.)
i dokumentacji technicznej (2013 r.) poprzez etapy realizacji
(2012–2016 r.) zaprojektowane z wykorzystaniem najlepszych
doświadczeń zagranicznych w zakresie kształtowania multimodalnych hubów kolejowych. Jego wielofunkcyjność umoż-
liwia dogodny system przesiadek na różne środki transportu
przyczyniając się do skrócenia czasu w łańcuchu podróż „drzwi-drzwi”. Jednocześnie przebudowa dworca z rozbudowaną
jego infrastrukturą podziemną umożliwia uwolnienie
znaczących obszarów kolejowych, które stanowiły dotychczas
przykład zdezurbanizowanej strefy w centrum miasta, pozwalając
na nowe inwestycje miejskie i tworzenie Nowego Centrum
Łodzi. W niniejszym artykule przedstawiono założenia
projektowe oraz rozwiązania funkcjonalne multimodalnego dworca centralnego w Łodzi.
The new history of a new Łódź railway station, its functions
and surroundings has few milestones – in 2007 (concept),
the feasibility study (2011) and the technical documentation
(2013), than implementation stages (2012–2016). Designed
using the best foreign experience in the field of multimodal
railway hubs. Its multifunctionality facilitates interchanges between different means of transport, contributing to the time
reduction in the door-to-door journey. At the same time, the
building an underground station enabled freeing a significant
space for urban functions which was up till now an example
of a dezurbanized part of the city center. As a result it allowed
new urban investments and the creation of the New Center
of Łódź. This article presents design concepts and functional
solutions of the multimodal central station in Lodz