Tytuł pozycji:
Tabor kolejowy dla obsługi portów lotniczych
Istotnym problemem w zakresie obsługi logistycznej lotnisk jest zapewnienie efektywnego transportu pasażerów. Porty lotnicze są miejscami dużej koncentracji dróg transportowych służących ich obsłudze. Ich odpowiednie rozplanowanie jest niezbędnym czynnikiem w zakresie działania sprawnego systemu transportowego zapewniającego dogodne dojazdy i odpornego na szczytowe obciążenia komunikacyjne oraz mało podatnego na zakłócenia ruchowe. Dynamiczny wzrost liczby pasażerów korzystających z usług linii lotniczych powoduje, iż szczególna rola w obsłudze połączeń centrów miast z portami lotniczymi w ostatnich latach jest przypisywana transportowi kolejowemu. Udział kolei dalekobieżnej i lokalnej jest zależny od wielkości i charakteru portu lotniczego. Duże porty lotnicze obsługujące rocznie powyżej kilkudziesięciu milionów pasażerów są coraz częściej włączane w sieć obsługi pociągów intercity, a największe lotniska na świecie w sieć kolei dużych prędkości. Obsługa portów lotniczych wykonywana jest również kilkoma równoległymi sposobami np. koleją miejską i kolejami dalekobieżnymi. Do obsługi kolejowej portów lotniczych wykorzystywany jest tabor różnych rodzajów. Przeważnie jest to standardowej konstrukcji tabor konwencjonalny lub kolei dużych prędkości, a jedynie nieliczne lotniska, dla których budowane są specjalne linie kolejowe są obsługiwane taborem o dedykowanych rozwiązaniach technicznych.
An important problem in the airport logistics is creation of the efficient passenger transport. Airports are places where a big concentration of transport ways is present. The appropriate layout is
necessary in the creation of the efficient transport system ensuring convenient commute and well-resistant to peak communication loads and unsusceptible to traffic disturbances. The dynamic
growth of the passengers using airline services may cause that the rail transport gains a special role in servicing of city center connections with airports in recent years. The character of trains – longdistance
and local ones – used for communication of the city center with the airport is dependent on the nature of the airport. Large airports servicing annually more than tens of millions of passengers
are successively included in the intercity train service network and the largest airports – also in the world in the high-speed rail network. The airport rail communication service is also performed in
several parallel ways, for instance, by public transport (metro, light rail, etc.) and long-distance rail. The various trains’ types are used for communication as airport trains. A conventional or high-speed
rolling stock are usually used and only a few airports for which special railway lines are built, are serviced by rolling stock with specifically dedicated technical solutions.