Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Netflix: „The Future Is Now?"

Tytuł:
Netflix: „The Future Is Now?"
Netflix: The Future Is Now?
Autorzy:
Włodek, Patrycja
Tematy:
Netflix
streaming
konwergencja
platformy streamingowe
algorytmizacja
big data
convergence
streaming platforms
algorithmization
Data publikacji:
2023
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki PAN
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Kwartalnik Filmowy; 2023, 124; 27-49
0452-9502
2719-2725
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem tekstu jest prześledzenie historii oraz znaczenia Netfliksa w kontekście przemian rynku audiowizualnego, jakie zaszły w XXI w., a także ewolucji praktyk odbiorczych. Autorka skupia się na takich aspektach, jak dominujący udział serwisu w zwrocie streamingowym, autonarracja platformy kreująca jej wizerunek jako firmy technologicznej, a nie medialnej, rola algorytmizacji służącej targetowaniu oferty przy stosowaniu kontrowersyjnych praktyk (data mining). W artykule zostaje podkreślony wpływ Netfliksa na sposób funkcjonowania produkcji oraz dystrybucji treści audiowizualnych w całym przemyśle rozrywkowym, a także strategie budowania marki, związane zarówno z aspektem technologicznym, jak i charakterem promowanych treści. Autorka stawia pytania o rolę Netfliksa jako katalizatora przemian i o ich charakter, zwłaszcza w szerszej perspektywie, ujmującej zachodnią produkcję rozrywkową nie jako zbiór tekstów kultury, ale efekt procesów biznesowo-technologicznych w określonym kontekście społeczno-kulturowym.

The aim of the article is to analyze the history and relevance of Netflix in the context of the changes in the audiovisual market that have taken place in the 21st century, as well as the evolution of audience participation. The author focuses on such aspects as the platform’s dominant role in the streaming boom, it’s self-narration as a technology company rather than a media company, the role of algorithmisation in targeting by using controversial practices (data mining). The article highlights the impact of Netflix on the way audiovisual content is produced and distributed throughout the entertainment industry, as well as its branding strategies in terms of both the technological aspect and the type of content promoted. The author raises questions about Netflix’s role as a catalyst for change and the nature of that change, especially in a broader perspective that sees Western entertainment production not as a set of cultural texts, but as the effect of business and technological processes in a specific socio-cultural context.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies