Tytuł pozycji:
Wykonawstwo stref przejściowych do obiektów mostowych i aspekty modelowania numerycznego oddziaływania pojazd-nawierzchnia-podtorze
W artykule przedstawiono wyniki pomiarów sztywności nawierzchni i podtorza w obszarze obiektów mostowych, które zostały wykonane po ich modernizacji. Na podstawie danych uzyskanych z pomiarów przeprowadzono symulacje komputerowe przejazdów pociągu testowego na analizowanych odcinkach toru (siedem stref przejściowych) stwierdzając dobrą zgodność obliczeń z pomiarami co do przewidywanych ugięć szyny. Ponadto porównano obliczenia z wykorzystaniem modeli w Metodzie Różnic Skończonych z modelami w Metodzie Elementów Skończonych (2D oraz 3D), także stwierdzając dobrą zgodność wyników. Poddano dyskusji wpływ nieliniowości podłoża na uzyskiwane wyniki obliczeń oraz ewentualne rozszerzenie pomiarów.
In the paper the field measurements concerning track and subgrade stiffness within bridge abutments and transition zones have been presented. On the basis of the field data the numerical calculations have been performed using the Finite Difference Model and Finite Element Models (2D and 3D). Good agreement between the measured rail deflections and calculated deflections has been found. The influence of the foundation nonlinearities on the obtained rail deflections has been discussed.