Tytuł pozycji:
Temat zmiany klimatu w polskim przekazie medialnym na przykładzie 26. Konferencji Klimatycznej ONZ
Jednym z najważniejszych problemów o charakterze globalnym jest zmiana klimatu. Kwestie, które jej dotyczą, są poruszane nie tylko przez badaczy czy aktywistów, ale także przedstawicieli elity władzy, odpowiedzialnych za decyzje o charakterze politycznym. Jedno z głównych dorocznych wydarzeń, podczas którego delegacje państw z całego świata omawiają problemy i wyzwania związane ze zmianą klimatu, stanowi Konferencja Klimatyczna ONZ. W 2021 r. w Glasgow odbyła się jej 26. edycja, o której informowały media tradycyjne i internetowe. Wydarzenie określono mianem „szczytu ostatniej szansy”. Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badania nad medialnym obrazem 26. Konferencji Klimatycznej ONZ (COP26). Koncepcja: przedmiot badań stanowiły materiały dziennikarskie publikowane w czasie trwania Konferencji w trzech głównych wydaniach telewizyjnych serwisów informacyjnych („Wiadomości”, „Wydarzenia”, „Fakty”) oraz na głównych stronach trzech internetowych portali informacyjnych (Interia, Onet, WP). Wyniki: badanie wykazało, że w wybranych do analizy dniach miało miejsce wiele wydarzeń (np. protesty przeciwko prawu antyaborcyjnemu, kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej), a COP26 musiała z nimi konkurować o uwagę mediów. Jednakże materiały dotyczące konferencji zostały przedstawione przez wszystkie badane organizacje medialne. Ponadto każdy z telewizyjnych serwisów informacyjnych (np. poprzez obecność reporterów w Glasgow) i każdy z internetowych portali (np. poprzez udział w akcji zorganizowanej przez Greenpeace) podkreślił znaczenie tego wydarzenia.