Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Maritime Situational Awareness (MSA)

Tytuł:
Maritime Situational Awareness (MSA)
Wiedza o sytuacji na morzu
Autorzy:
Kościelski, M.
Miler, R. K.
Zieliński, M.
Data publikacji:
2007
Wydawca:
Akademia Marynarki Wojennej. Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej; 2007, R. 48 nr 4 (171), 4 (171); 79-88
0860-889X
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Protecting maritime commerce from attack or exploitation by terrorists is critical to the security of the global market. Maritime security has also a major defense dimension because military seaborne transport will remain crucial for future operations. It is highly unlikely that the NATO military will be able to sustain a major campaign in the foreseeable future without the capacity to transport significant assets by owned or chartered merchant ship. That is why accurate, given in real time, selected when necessary, picture of all aspects of maritime activities is vital to NATO. This article provides a short overview of the NATO Maritime Situational Awareness (MSA) program which is NATO response to the recent threat and is treated as a high priority task for entire organization after Riga Summit 2006. The idea, concept of operation (CONOPS) and all commercially available sources of merchant information are pointed.

Ochrona interesów żeglugi handlowej przed atakiem terrorystycznym staje się kluczowym elementem bezpieczeństwa globalnego rynku. Bezpieczeństwo morskie ma również swój wymiar militarny, bowiem transporty wojskowe drogą morską z uwagi na ekspedycyjny charakter operacji nabierają coraz istotniejszego znaczenia. Jest więc mało prawdopodobne, aby NATO mogło wykonać swą misję bez zdolności do przerzutu wojsk i zaopatrzenia za pomocą własnego lub czarterowanego statku. Dlatego też rzeczą pierwszoplanową staje się dla NATO posiadanie wiarygodnego, rzeczywistego i poddającego się selektywnej analizie zobrazowania sytuacji morskiej. Artykuł przedstawia problematykę systemu zobrazowania i ostrzegania o sytuacji na morzu (MSA), który wydaje się odpowiedzią NATO na rosnące zagrożenia i jest programem priorytetowym w NATO po szczycie w Rydze w 2006 roku. W artykule w sposób syntetyczny wskazano ideę, koncepcję operacyjną oraz zakres źródeł zasilenia informacyjnego programu MSA.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies