Tytuł pozycji:
Wspomagające i alternatywne metody komunikacji (augmentative and alternative methods of communication - AAC) w rozwijaniu funkcji poznawczych
W logopedycznej klasyfikacji zaburzeń mowy wydzielono grupę trudności, które wymagają
od terapeutów-logopedów budowania w umysłach pacjentów zarówno kompetencji, jak i rozwijania
sprawności percepcyjnych. Do tej grupy zalicza się m.in. pacjentów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną. Są to często pacjenci, którzy nie opanowują mowy. Brak mowy nie
przekreśla jednak możliwości budowania umiejętności komunikacyjnych u pacjentów. W artykule
zaprezentowano przypadek pacjenta, który wykorzystuje w codziennym funkcjonowaniu wspomagające i alternatywne metody komunikacji (AAC) w postaci sytemu PECS (Picture Exchange Communication System). Pacjent dzięki systemowi komunikacji wyraża swoje potrzeby, jak również rozwija potencjał poznawczy poprzez nabywanie nowych wiadomości i umiejętności. AAC stanową
dla niego możliwość porozumiewania się oraz szeroko rozumianego uczenia.
In the speech therapy classification of speech disorders, a group of difficulties has been separated that require speech therapists to build in mind of pateients both competences and improve the
functioning of skills. This group includes e. g. pateints with autism spectrum and intellectual disabilities. These are often patients who do not master speech. However, the lack of speech does not
preclude the possibility of building communication skills in patients. The article presents the case
of a patient who uses augmentative and alternative methods of communication (AAC) in the form
od PECS (Picture Exchange Communication System) in everyday functioning. Thanks to the communication system, the patient expresses his needs, as weell as developes his cognitive potential by
acquiring new information and skills. For him, AAC i san opportunity to communicate and learn in
a broad sense.