Tytuł pozycji:
Praktyka ścigania i karania sprawców przestępstwa z art. 306a Kodeksu karnego na podstawie badań aktowych
Wprowadzenie do Kodeksu karnego przepisu art. 306a penalizującego zachowanie polegające na zmianie wskazań drogomierza stanowiło odpowiedź ustawodawcy na dosyć powszechną praktykę modyfikowania faktycznego stanu licznika pojazdu w celu ukrycia rzeczywistej liczby przejechanych kilometrów. Zmiany takie najczęściej mają na celu zafałszowanie albo faktycznego zużycia pojazdu, który jest przedmiotem sprzedaży, albo faktycznych godzin pracy zawodowego kierowcy, dając mu możliwość ich wydłużenia ponad limity przewidziane przepisami prawa. Artykuł przedstawia wyniki badania postępowań przygotowawczych i sądowych w początkowym okresie funkcjonowania przepisu art. 306a k.k. w polskim systemie prawnym, tj. w okresie od wejścia w życie przepisu dnia 25.05.2019 r. do 31.12.2020 r. i dokonuje oceny skuteczności wprowadzonego typu przestępstwa w zwalczaniu zachowań objętych jego dyspozycją.
Introduction of the provision of Article 306a to the penal code, penalizing the behaviour consisting in the change of indications of the odometer, was the legislator’s answer to a quite common practice of modifying the actual condition of the vehicle odometer in order to conceal the actual number of kilometres driven. Such modifications usually aim at falsifying either the actual wear and tear of the vehicle which is being sold or the actual working hours of a professional driver giving him an opportunity to extend them beyond the limits provided by law. The article presents the results of the study of preparatory and judicial proceedings in the initial period of functioning of the provision of Article 306a of the Penal Code in the Polish legal system, i.e. in the period from the entry into force of the provision on 25 May 2019 to 31 December 2020 and assesses the effectiveness of the introduced type of crime in combating behaviors covered by its disposition.