Tytuł pozycji:
On Anthimus and his work
In the Church Fathers’ teachings there are numerous references to medical knowledge, including those concerning dietetics. They were, however, not meant to be used to heal the faithful but they were a resource of morally elevating metaphors appropriate in preaching Christian ethics.
The first fully extant work on dietetics penned by a Christian author is entitled De observatione ciborum. It is a Latin collection of dietetic advice addressed to Teuderich, ruler of the Franks (6th c. AD). Its author, Anthimus, was a Greek physician exiled from Constantinople, first seeking refuge among the Arrian Goths, and later sent to the Catholic Franks on diplomatic missions.
The present article provides a fuller picture of Anthimus’ medical competence and shows arguments to pinpoint the date of compiling the treatise. The analysis is based on three entries of the treatise, namely Chapters 25, 26 and 33. The method adopted in the research is a heuristic analysis of Anthimus’ work, and select, mainly medical, literature.
The author of the present study argues that the work was composed in the Constantinopolitan milieu after 508, possibly circa 511. Its author was a competent physician, able to creatively apply theories he learned.
Ojcowie Kościoła zawarli w swej spuściźnie rozliczne uwagi odnoszące się do medycyny, nie pomijając także tej jej gałęzi, która nazywana jest dietetyką. Ich wiedza nie miała jednak zwykle na celu zastosowanie kompetencji medycznych w praktyce leczniczej, ale raczej stanowiła zasób uwznioślających metafor, które przydatne im były w nauczaniu chrześcijańskiej etyki.
Pierwszym w pełni zachowanym traktatem dietetycznym napisanym przez chrześcijanina jest dziełko zatytułowane De observatione ciborum. Jest to zbiór porad żywieniowych dedykowany Teuderykowi królowi Franków (6 w. n.e.). Jego autor, Antimus, był greckim lekarzem wygnanym z Konstantynopola, który po opuszczeniu stolicy wpierw szukał schronienia wśród ariańskich Gotów, by potem zostać posłanym w misjach dyplomatycznych do katolickich Franków.
Obecny artykuł stara się uzupełnić obraz medycznych kompetencji Antimusa oraz prezentuje argumenty pozwalające datować kompozycję jego traktatu. Przeprowadzony dowód opiera się na analizie 25, 26 i 33 rozdziału De observatione ciborum oraz wybranych innych źródeł (głównie prac z zakresu medycyny).
Autor studium prezentuje argumenty wskazujące, że traktat De observatione ciborum został skomponowany w okolicach Konstantynopola po roku 508, najpewniej blisko roku 511. Sam Antimus był kompetentnym medykiem, który potrafił kreatywnie zastosować teorie przyswojone w skutek lektury dzieł klasyków swojej profesji.