Tytuł pozycji:
English: a neutral language of global communication? Sociopedagogical implications
Introduction. English, as a language of global communication, has become an element of
social status and therefore connected to the issues of inclusion and exclusion. Within privileged
social groups, its position has changed from a foreign language to a second language,
which demonstrates a linguistic shift with long-term consequences.
Aim. The aim is to capture the cultural and individual implications of the observed phenomenon
reported in Poland and Portugal.
Materials and methods. The methodological framework is based on institutional ethnography.
It is accompanied by the concept of “soft power” and “positioning theory”.
Results. The research results indicate that English can be seen as a new tool for social
stratification with an effect on language policies, impacting people’s lives and their opportunities.
Whilst critical of the neoliberal, neo-colonial and imperialistic dimensions of
English language hegemony, the author captures an original gender perspective on English
as a language of opportunity, inclusion, and empowerment.
Wprowadzenie. Angielski jako język globalnej komunikacji stał się elementem statusu
społecznego, tym kojarzonym z problematyką włączenia i wykluczenia. W uprzywilejowanych
grupach społecznych jego pozycja zmieniła się z języka obcego na język „drugi”,
co wskazuje na zmianę językową o długofalowych konsekwencjach.
Cel. Celem artykułu jest uchwycenie kulturowych i indywidualnych implikacji obserwowanego
zjawiska zauważonych w Polsce i Portugalii.
Materiały i metody. Ramy metodologiczne oparto na etnografii instytucjonalnej. Metodzie
tej towarzyszą koncepcje teoretyczne „miękkiej władzy” i „teorii pozycjonowania”.
Wyniki. Rezultaty badań wskazują na to, że język angielski może być widziany jako nowe
narzędzie stratyfikacji społecznej, mające wpływ na politykę językową, codzienne życie
ludzi i ich możliwości. Krytykując neoliberalny, neokolonialny i imperialistyczny wymiar
hegemonii języka angielskiego, zastosowano oryginalną perspektywę związaną z płcią,
gdzie to angielski staje się językiem możliwości, integracji i upodmiotowienia.