Tytuł pozycji:
Assessement of an alternative mode of transport impact on accessibility in Poland
The paper outlines an application of the Accessibility Model for Evaluation of Transport Infrastructure Policy (AMETIP) [1 ] using a graph for the domestic transport system in Poland defined on 2015 data and the assumptions for 2030 complemented with a novel, alternative mode of travel. This alternative transport policy with respect to the European Union cohesion goal - "90% of inhabitants able to complete their journey within 4 hours of a door to door travel" - was evaluated. To the predefined graph emulating Polish transport system and including road, rail and airline layers, edges and vertices of a small aircraft transport system layer were added. The new mode is equivalent of the visions of Warsaw Institute of Aviation projects: EPATS, STMS and SAT-Rdmp. The visions assumed services which would offer (regular scheduled or on-demand) transport at a speed of 226 km/fa from/to 56 airports. If Poland and the EU are supportive and facilitate in creating such a system, this scenario (SAT226 2030) enables to completely achieve the cohesion policy goal until 2030 in Poland.
Artykuł przedstawia zastosowanie poprzednio opisanej metody nazwanej jako Model Dostępności Transportowej do Testowania Założeń Polityki Infrastrukturalnej (AMETIP) wykorzystującej graf krajowego systemu transportowego w Polsce zdefiniowany przy użyciu danych z 2015 roku i założeń dla roku 2030 uzupełnionych potencjałem nowego, alternatywnego środka transportu. Dokonano oceny polityki transportowej z punktu widzenia celu spójności w polityce regionalnej Unii Europejskiej - „90% mieszkańców ma możliwość ukończenia podróży od drzwi do drzwi w ciągu 4 godzin". Do poprzednio zdefiniowanego grafu odzwierciedlającego polski system transportowy i zawierającego warstwę drogową, kolejową i lotniczą dodano krawędzie i wierzchołki warstwy systemu transportu małymi samolotami. Nowy środek podróży jest ekwiwalentem wizji pochodzących z projektów Warszawskiego Instytutu Lotnictwa: EPATS, STMS i SAT-Rdmp. Wizje zakładały usługi które oferowałyby (regularny rozkładowy lub na żądanie) transport z prędkością 226 km/h z/do 56 lotnisk. Jeżeli Polska i UE będą wspierały i ułatwiały stworzenie takiego systemu, ten scenariusz (SAT 226 2030) pozwoli na pełne osiągnięcie celu spójności w polityce regionalnej Unii Europejskiej.