Tytuł pozycji:
Mi-2 Helicopters Used within the Structures of the Aviation Detachment of the Ministry of Interior
In the article, the author presents the wide-scale use of Mi-2 helicopters in the different entities
subordinated to the Minister of Interior – from the introduction of the design, until the present.
Insights are presented pertaining to the early stages of the helicopter’s service life within
the structures of the 103rd NJW MSW Aviation Regiment in the 1960s. The article describes selected
aspects related to the introduction of the design, training, operational use and problems encountered.
The service life of Mi-2 helicopters operating within the structures of the Ministry of Interior ended
upon liquidation of the Ministry’s Aviation Detachment. That is when another chapter in the history
of the helicopters was started, this time operated within the structures of the Police and Border
Guard forces, where their service life has not been fully used up until this day. The paper describes
the reality of every-day use to perform specific tasks, presents the location of aerodromes, touches
upon a shift in the philosophy behind the use of the helicopters, and describes their strong and weak
points. The PZL-Kania helicopter has been also presented, being a modernized version of the Mi-2,
and still used in Poland within the aviation forces of the Ministry of Interior and Administration.
W artykule autor przedstawia szerokie wykorzystanie śmigłowców Mi-2 w różnych jednostkach
podległych ministrowi spraw wewnętrznych od momentu wprowadzenia tej konstrukcji do czasów
współczesnych. Ujawnia kulisy początków eksploatacji tego typu śmigłowców w latach 60.
w strukturach 103 pułku lotnictwa NJW MSW. Przedstawia wybrane zagadnienia dotyczące
wdrażania tej konstrukcji, szkolenia, metod wykorzystania i problemów użytkowych. Śmigłowce
Mi-2 zakończyły swą służbę w strukturach wojsk resortu spraw wewnętrznych w chwili ich
likwidacji. Tym samym rozpoczął się kolejny rozdział ich szerokiego wykorzystania w strukturach
Policji i Straży Granicznej, gdzie do dziś dnia kończą swój resurs. W opracowaniu przedstawiono
realia wykonywania specyficznych zadań, lokalizacje baz lotniczych, zmianę filozofii wykorzystania
tych śmigłowców; ich wady i zalety. Jednocześnie wskazano śmigłowiec PZL-Kania jako
unowocześnioną modyfikację Mi-2 wykorzystywaną w Polsce jedynie w formacjach lotniczych
jednostek MSWiA.