Tytuł pozycji:
Technology-based business model: A startup perspective
This paper examines how a startup can develop its business model for using virtual reality in the healthcare education sector. Due to the detail of the study, which is required to show the mechanisms of business model modification, a single case study was conducted for a startup located in the Czech Republic. The studied company develops virtual reality technology and solutions in industries such as healthcare, education, social services, engineering, and government sector. The study provides empirical evidence on the main mechanisms shaping the elements of a business model and shows the expansion of virtual reality implementation. The study shows also how the digital capabilities and the information technologies can impact the external and internal business processes that respond to the three approaches of BM development: service-oriented approach, network-oriented approach, and user-driven approach. Business model development is required in today’s market, typically due to the fourth industrial revolution, which leads to automation and digitization of business processes.
Prezentowany artykuł odnosi się do procesu modyfikacji modelu biznesowego W artykule przeanalizowano, w jaki sposób startup może rozwinąć swój model biznesowy w zakresie wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w sektorze edukacji zdrowotnej. Ze względu na charakter omawianej problematyki, wymaganej, aby pokazać mechanizmy modyfikacji modelu biznesowego, przeprowadzono badanie metodą studium przypadku, którego przedmiotem był startup zlokalizowany w Czechach. Badana firma rozwija technologię wirtualnej rzeczywistości i rozwiązania w takich branżach jak opieka zdrowotna, edukacja, usługi społeczne, inżynieria i sektor rządowy. Badanie dostarcza dowodów empirycznych na temat głównych mechanizmów kształtujących elementy modelu biznesowego i pokazuje rozwój wdrażania wirtualnej rzeczywistości. Badanie pokazuje również, w jaki sposób możliwości cyfrowe i technologie informacyjne mogą wpływać na zewnętrzne i wewnętrzne procesy biznesowe, które odpowiadają trzem podejściom rozwoju modelu biznesowego:
podejściu zorientowanemu na usługi, podejściu zorientowanemu na sieć oraz podejściu zorientowanemu na użytkownika. Rozwój modelu biznesowego jest wymagany na współczesnym rynku, głównie ze względu na czwartą rewolucję przemysłową, która prowadzi do automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych.