Tytuł pozycji:
Teoria ukierunkowali regulacyjnych E. Tory Higginsa
- Tytuł:
-
Teoria ukierunkowali regulacyjnych E. Tory Higginsa
E. Tory Higgins’ regulatory focus theory
- Autorzy:
-
Bąk, Wacław
- Tematy:
-
self-regulation
regulatory focus
Higgins
- Data publikacji:
-
2019-03-28
- Wydawca:
-
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Źródło:
-
Roczniki Psychologiczne; 2008, 11, 1; 7-38
1507-7888
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zaproponowana przez E. Tory Higginsa teoria ukierunkowali regulacyjnych, rozróżnia dwie odrębne strategie (systemy) samoregulacji: (1) promocyjne i (2) prewencyjne ukierunkowanie regulacyjne. Pierwsza związana jest z koncentracją na ideałach, osiągnięciach, aspiracjach i wzroście, natomiast druga - z koncentracją na powinnościach, zobowiązaniach, odpowiedzialności, ochranianiu i bezpieczeństwie. Artykuł prezentuje najważniejsze tezy teorii oraz wyniki wybranych badań dotyczących znaczenia ukierunkowali regulacyjnych dla procesów poznawczych i decyzyjnych, różnych aspektów realizacji celów, a także dla emocji, formułowania ocen i wartościowania obiektów. Ostatnia część ma charakter dyskusyjny i koncentruje się na ocenie teorii Higginsa, jej związków z innymi modelami samoregulacji oraz miejsca w szerszym kontekście zmiennych osobowościowych i temperamentalnych.
The regulatory focus theory proposed by E. Tory Higgins differentiates between two distinct strategies for self regulation: (1) promotion and (2) prevention regulatory focus. The former is concerned with ideals, advancement, aspirations, accomplishments, and growth, while the latter – with oughts, obligations, responsibility, protection, and safety. The paper presents the main theses of the theory and results of selected studies concerning the role of regulatory focus in cognitive processes and decision making, different aspects of goal achievement, and also in experiencing emotions, assessment making and value judgments. The last part of the paper discusses strong and weak points of the theory as well as its associations with other cognitive models of self-regulation. It is also proposed to put the regulatory foci in a broader context of personality and temperament variables.