Tytuł pozycji:
Metody określania niebezpiecznych stref H-V dla śmigłowca PZL SW-4
Zgodnie z wymaganiami przepisów lotniczych (np. FAR-27), dla każdego typu certyfikowanego śmigłowca muszą być określone niebezpieczne strefy H-V, w obszarze których producent nie zapewnia bezpieczeństwa po awarii silnika. Określenie granic strefH-V wymaga od producenta śmigłowca odpowiednich prób. Szczególnie określenie górnej granicy stref H-V stanowi poważny problem ze względu na duży stopień ryzyka i możliwość uszkodzenia śmigłowca. Z tego powodu na etapie prób certyfikacyjnych (fabrycznych) śmigłowca SW-4 dla określenia górnej granicy strefy H-V użyto metody pośredniej nie wymagającej wykonywania lądowań autorotacyjnych po symulacji awarii silnika przeprowadzonej w obrębie przewidywanej granicy H-V. Jednak podczas walidacji polskiego certyfikatu śmigłowca PZL SW-4 EASA zażądała od PZL Świdnik demonstracji symulacji awarii silnika na granicach stref H-V kończonej lądowaniem autorotacyjnym. Wymusiło to na PZL Świdnik konieczność przeprowadzenia odpowiednich prób dla określenia (potwierdzenia) górnej granicy strefy H-V, których przebieg i wyniki są tematem niniejszego artykułu.
In line with requirements set in aircraft regulations (for example FAR-27), for every type of certified helicopter the dangerous H-V zones, in which the manufacturer cannot guarantee safety after an engine faihire, must be set out. The defmition of the borders of the H-V zones requires corresponding tests to be carried out by the helicopter manufacturer. In particular, the evaluation of the upper border of the H-V zones poses a serious problem due to the high risk involved and the possibility of damage to the helicopter. For this reason, at the certification factory tests stage of the SW-4 helicopter, a simplified method, which did not reąuire autorotation landings to take place after an engine failure simulation carried out within the predicted H-V zone, was carried out to define the upper border of the H-V zone. During the validation of the Polish certificate for the PZL SW-4 however, a demonstration of an engine failure on the borders of the H-V zone folio wed by an autorotation landing was demanded by EASA. This forced on PZL Świdnik the urgency of carrying outcorresponding tests to confirm the upper border of the H-V zone, whose process and results are the subject of the article.