Tytuł pozycji:
Ślady Holocaustu Tadeusza Różewicza
W swoich późniejszych pismach Tadeusz Różewicz zastanawia się, co pozostało po ofiarach Holokaustu. Odwracamy przedmioty, które zdają się nakładać na spersonalizowane doświadczenie świadków. Wszystko to zostało dodatkowo przefiltrowane przez fragmentaryczną pamięć ludzi. Czym jest nóż Mieczysława Porębskiego, bramą do Auschwitz czy pociągiem? Kultura popularna często używa tylko hasła Holokaustu, choć Różewicz w swoich pracach ukazuje poszerzanie się pola znaczeniowego tych obiektów. Zagłada jest przeżyciem i nie może zostać wyłożona na półkę i pozostać jedynie eksponatem. Opowiadanie „Wycieczka do Muzeum” wydaje się być tragiczną przepowiednią.
In his later writings, Tadeusz Różewicz ponders what remains of the Holocaust victims. We turn around objects that seem to overlap the personalised experience of the witnesses. All these had been additionally filtered by people’s fragmentary memory. What is a knife of Mieczysław Porębski, the gate to Auschwitz or the train? Popular culture often uses only catchword for the Holocaust, though Różewicz in his works shows the widening of the semantic field of these objects. Extermination is an experience and cannot be hit by cabinets and remain only an exhibit. The short story “Tour to the Museum” seems to be a tragic prophecy.