Tytuł pozycji:
Uwarunkowania przestrzennego zróżnicowania postaw przedsiębiorczych we Francji
W poniższym tekście podjęto próbę przedstawienia uwarunkowań kształcenia z zakresu przedsiębiorczościoraz odpowiedzi na pytanie o przestrzenne zróżnicowanie postaw przedsiębiorczych weFrancji. Analizy problemu dokonano na podstawie literatury tematu oraz danych statystycznychzaczerpniętych z instytucji rządowych Francji. W odniesieniu do przeprowadzonych badań należystwierdzić, że pomimo wprowadzonych w ostatnich latach zmian w kształceniu przedsiębiorczości(głównie rozwój ducha przedsiębiorczości) nauczanie w tym zakresie jest wciąż niedostateczne,zwłaszcza w odniesieniu do współczesnych wyzwań gospodarczych. We Francji istnieją znaczącedysproporcje w przejawach przedsiębiorczości. Na potrzeby poniższych badań za jeden z nich przyjętozakładanie nowych podmiotów gospodarczych. Nierówności te najsilniej uwidoczniły się w sytuacjiekstremalnej, z początkiem światowego kryzysu finansowego w 2008 r. Najbardziej przedsiębiorczymiobszarami pozostawały wówczas regiony dużych ośrodków miejskich, regiony z dużym udziałemsektora wysokiej techniki oraz obszary nadmorskie. Zestawienie danych o wielkości nowo powstałychfirm z danymi o udziale MŚP w gospodarce jednostek oraz udziale ludności z wyższym wykształceniemwskazuje na wpływ tych cech na postawy przedsiębiorcze ludności Francji.
In the following text, an attempt was made to present the conditions for entrepreneurship trainingand to answer the question of spatial variability of entrepreneurial attitudes in France. The problemanalysis was made on the basis of literature on the subject and statistical data derived from the Frenchgovernment. With regard to the performed analyses, it should be noted that, despite the changesimplemented in recent years in entrepreneurship training (mainly developing the spirit of entrepreneurship),teaching in this area is still insufficient, especially in respect of today’s economic challenges.In France, there are significant disparities in manifestation of entrepreneurship, which for thepurpose of the analysis is the establishment of new businesses. These disparities were most evidentin an extreme situation, at the beginning of the global financial crisis in 2008. The most entrepreneurialregions were large urban centres, regions with a high share of high-tech industry and coastalareas. Comparing data on the size of start-up companies with the data on the participation of SMEsin the economy of the region and the share of population with higher education shows the influenceof these characteristics on the entrepreneurial attitudes of the French population.