Tytuł pozycji:
Wpływ pandemii (COVID-19) na zmianę modeli biznesowych na przykładzie branży bankowej Polsce
Z uwagi na fundamentalną digitalizację życia społeczno/gospodarczego przybiera na skali „on” i „offlinowy” obraz świata. Analizując zaś wpływ trwającej pandemii na segmentację rynków światowych coraz głębsze stają się zakłócenia w funkcjonowaniu niektórych branż, sektorów i całych gospodarek. Wymienione zjawiska w ostatnim okresie przenikały się akcelerując pojawienie się nowych regulacji i polityk. Rozprzestrzenianie COVID-19 doprowadziło do dysfunkcji znanego ekosystemu, a destrukcyjna siła izolacji człowieka i lockdown gospodarek istotnie wpłynęły na zachowania społeczeństw i rządów. Zmiany ujawnił obszar megatrendów, konsumenckich nawyków i ogólnoświatowych łańcuchów dostaw. Wiele klientocentrycznych firm responsywnie redefiniowało swoje strategie, a sektor finansowy zwłaszcza banki miał odegrać ważną rolę w amortyzowaniu szoku, dostarczając niezbędnych kredytów dla przedsiębiorstw i gospodarstw domowych. Tymczasem te same instytucje doznały kapitałowej i płynnościowej destabilizacji z powodu tworzonych rezerw na podwyższone ryzyko, działanie w warunkach historycznie niskich stóp procentowych i mniejszych interakcji z klientami. Nieoczekiwanie pandemia stała się kolejną determinantą nowej jakości procesów, zjawisk i modeli biznesowych.
Due to the fundamental digitization of social / economic life, it takes on an "on" and "offline" (Capgemini Research Institute, 2020) scale image of the world. While analyzing the impact of the ongoing pandemic on the segmentation of world markets, the disruptions in the functioning of some industries, sectors and entire economies are becoming deeper. The aforementioned phenomena intertwined in the recent period accelerating the emergence of new regulations and policies. The spread of COVID-19 has led to the dysfunction of a known ecosystem, and the destructive force of human isolation and the lockdown (Arnon, Ricco, Smetters, 2020) of economies have significantly influenced the behavior of societies and governments. The changes revealed the area of megatrends, consumer habits and global supply chains. Many customer-centric companies have reactively redefined their strategies, and the financial sector, especially banks, was to play an important role in absorbing the shock by providing the necessary credit to businesses and households. Meanwhile, the same institutions have experienced capital and liquidity destabilization due to increased risk reserves created, operating in conditions of historically low interest rates and less interactions with customers. Unexpectedly, the pandemic has become another determinant of the new quality of processes, phenomena and business models.