Tytuł pozycji:
Young Consumers’ Concerns About Meeting Their Food Needs During the COVID-19 Pandemic
Purpose: The aim of the study was to identify young consumers’ concerns about the increase in food prices and its consequences for young consumers’ eating habits and meeting food needs during the COVID-19 pandemic.
Design/methodology/approach: An online survey of 702 young consumers – students – was carried out in October and November 2020. The questionnaire was available to respondents as a Google form. The obtained data was processed using a standard qualitative analysis and selected quantitative methods, including descriptive statistics, Spearman’s correlation coefficient and Pearson’s chi-square test.
Findings: Nearly 63% of respondents agreed or rather agreed that the food needs of their household are fully met. Almost 44% of respondents stated that they are afraid of the lack of money to meet their food needs during the pandemic, and quite a similar share of respondents (47.3%) stated that they have no concerns in this regard. Although as many as 72% of the surveyed young consumers are concerned about rising food prices, only 22% are concerned that they will have to change their eating habits during the pandemic. The vast majority of respondents (92%) pay attention to the price when buying food and 83% agree that food is wasted in households.
Research limitations/implications: Due to the limited possibilities during COVID-19, the research was conducted among 702 respondents, who were mainly students of the Warsaw University of Life Sciences (SGGW). Such a number of respondents and the sample selection do not fully authorize the generalization of the results. Consequently, the conclusions should not be treated as representative for the whole population of Polish young consumers. Moreover, the questionnaire survey is related to the subjective interpretation of questions and the declarativeness of respondents, which may influence the obtained results. However, despite these limitations, the findings allow for approximating the concerns of this consumer group during the COVID-19 pandemic.
Originality/value: As COVID-19 is a new social and economic challenge, young consumers’ concerns in such conditions have not been investigated so far and this study is to fill this gap. Moreover, this research may be a basis for further research as the pandemic situation evolves and may change both young consumers’ economic situation and their concerns about meeting their food needs.
Cel: określenie obaw młodych konsumentów związanych z zaspokojeniem potrzeb żywnościowych w czasie pandemii poprzez pryzmat postrzegania wzrostu i roli cen żywności.
Metoda: w badaniu ankietowym posłużono się kwestionariuszem ankiety, dane zebrano od 702 młodych konsumentów, będących studentami. Do przeprowadzenia badań ankietowych wykorzystano zamieszczony w Internecie formularz Google. Uzyskane dane przeanalizowano przy użyciu standardowych narzędzi analizy jakościowej i ilościowej, w tym test Pearsona chi kwadrat, statystyki opisowe oraz korelację rang Spearmana.
Wyniki: blisko 63% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że potrzeby żywieniowe ich gospodarstwa domowego są w pełni zaspokojone. Prawie 44% ankietowanych stwierdziło, że obawia się w trakcie trwania pandemii wystąpienia sytuacji związanej z brakiem pieniędzy na zaspokojenie potrzeb żywnościowych. Zbliżona część ankietowanych stwierdziła, że nie ma obaw tym zakresie (47.3%). Chociaż aż 72% uczestników badania obawia się wzrostu cen żywności, to tylko 22% obawia się konieczności zmiany przyzwyczajeń żywieniowych z tego powodu. Przeważająca większość ankietowanych (92%) zwraca uwagę na cenę podczas zakupu żywności, jednocześnie aż 83% stwierdza, że żywność jest marnowana.
Ograniczenia badań i wnioskowania: z uwagi na ograniczone możliwości badanie przeprowadzono wśród 702 respondentów, będących głównie studentami SGGW. Ta liczba respondentów i dobór próby nie upoważniają do generalizowania wyników i traktowania przedstawionych wniosków jako reprezentatywnych dla całej populacji polskich młodych konsumentów. Ponadto badanie ankietowe wiąże się z subiektywną interpretacją pytań i deklaratywnością respondentów, co może mieć wpływ na uzyskane wyniki. Jednakże uzyskane wyniki badań pozwalają wstępnie określić obawy tego segmentu konsumentów.
Oryginalność/wartość: niniejsze badania mogą stanowić podstawę do dalszych badań, ponieważ sytuacja COVID-19 ewoluuje i może zmienić położenie młodych konsumentów w odniesieniu do poziomu zaspokojenia potrzeb żywnościowych z powodu barier ekonomicznych.