Tytuł pozycji:
Zarządzanie relacjami z interesariuszami w projektach budowlanych
Rozważania dotyczące zarządzania relacjami z interesariuszami pojawiają się w literaturze polsko- i obcojęzycznej od wielu lat. Relacje są przedmiotem badań oraz dociekań zarówno ośrodków akademickich, jak i środowisk praktyków działających głównie na rynkach business-to-business (B2B). Jednak stosunkowo rzadko rozważania te dotyczą rynku usług budowlanych. Tymczasem ze względu na swoje uwarunkowania wymaga on szczególnego podejścia do zarządzania relacjami zachodzącymi między przedsiębiorstwem budowlanym i jego interesariuszami w trakcie realizacji projektu budowlanego. Celem niniejszego artykułu jest analiza wyzwań stojących przed przedsiębiorstwami branży budowlanej w kontekście zarządzania relacjami z interesariuszami oraz wskazanie działań, jakie mogą być podejmowane w tym obszarze. W artykule przedstawiono koncepcję interesariuszy na gruncie zarządzania z uwzględnieniem jej najważniejszych aspektów. Następnie przeanalizowano kluczowe aspekty projektów budowlanych i rozpatrzono interesariuszy takich projektów. W kolejnej części tekstu przedstawiono procesy, jakie mogą być uruchomione w przedsiębiorstwach budowlanych w ramach zarządzania relacjami z interesariuszami. Procesy te dotyczą interesariuszy zewnętrznych oraz wewnętrznych, w każdym przypadku przedstawiono działania w ramach procesu i spodziewane efekty. Artykuł wieńczą implikacje zarządcze.
Considerations concerning stakeholder relations management have appeared in Polish and foreign literature for many years. Relations have been the subject of research and investigation in both academic circles and among practitioners operating mainly in B2B markets. However, these considerations are relatively rarely applied to the market of construction services. Nevertheless, due to its specific nature, it requires a specific approach to managing relations between a construction company and its stakeholders. The aim of this article is to analyse the challenges faced by construction companies in the context of stakeholder relations management and to indicate measures which could be taken in this area. This paper presents the concept of stakeholders from the management perspective emphasising its key aspects. Subsequently, key aspects of construction projects are analysed and stakeholders of such projects are considered. In the last part of the text, processes that can be activated in construction companies as part of stakeholder relations management are presented. These processes relate to external and internal stakeholders, and in each case the activities within the process and the expected effects are presented.