Tytuł pozycji:
Raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu na polskim rynku kapitałowym
Celem badań podjętych w artykule jest przedstawienie trendów związanych z raportowaniem społecznej odpowiedzialności biznesu na polskim rynku kapitałowym w kontekście globalnych wyników w tym obszarze, a także ocena treści raportów sporządzonych przez wybrane spółki giełdowe wchodzące w skład indeksu WIG- -ESG. W badaniach wykorzystano metodę desk research polegającą na analizie danych dostarczanych przez KPMG i Global Reporting Initiative oraz raportów zgłoszonych do konkursu Raporty Społeczne. Przeprowadzone badania pokazały, że raportowanie społecznej odpowiedzialności biznesu cieszy się coraz większą popularnością zarówno w skali globalnej, jak i wśród przedsiębiorstw funkcjonujących na polskim rynku. Analiza wybranych raportów wykazała jednak różnice w zakresie oraz strukturze prezentowanych danych, co może utrudniać porównywanie wyników poszczególnych przedsiębiorstw. Z tego względu konieczne jest podejmowanie działań na rzecz podnoszenia jakości raportowania społecznej odpowiedzialności biznesu. Powinny one dotyczyć zwłaszcza promowania wykorzystywania międzynarodowych standardów raportowania niefinansowego, a także wprowadzenia obowiązku weryfikacji takich raportów przez zewnętrznych audytorów.
The aim of the research is to present trends related to corporate social responsibility reporting on the Polish capital market in the context of global results within this area, as well as to evaluate the content of reports prepared by selected companies included in the WIG-ESG index. To achieve the article's purpose, the method of desk research consisted of analysing the data published by KPMG and Global Reporting Initiative, and of reports submitted to the "Social Reports" contest, was used. The conducted analysis indicated that corporate social responsibility reporting is becoming increasingly popular both on the global scale and among the companies on the Polish market. However, the analysis of selected reports showed differences in the scope, and structure of presented data, which may make it difficult to compare the performance of individual companies. For this reason, it is necessary to take further steps to improve the quality of corporate social responsibility reporting. They should be particularly connected with promoting the use of the international standards for non-financial reporting, as well as introducing the obligation to verify such reports by external auditors.