Tytuł pozycji:
Dostępność komunikacyjna małych miast – analiza porównawcza wybranych gmin górnośląsko-zagłębiowskiej metropolii i Holandii Północnej
W artykule przedstawione zostały badania, które pozwoliły na stworzenie rankingu dostępności komunikacyjnej małych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Holandii Północnej na podstawie wybranych gmin przy użyciu metod taksonomicznych. Zweryfikowane zostały hipotezy stanowiące, że udział samochodów jest wyższy w gminach o niższym poziomie dostępności komunikacyjnej a poziom ten jest wyższy wśród gmin o większej gęstości zaludnienia i zwartości zabudowy. Na podstawie wyników analizy porównawczej wybranych małych miast Polski i Holandii można dostrzec wyraźną różnicę widoczną przede wszystkim w liczbie samochodów w miastach, czasie podróży i częstotliwości kursów transportu zbiorowego. Wyniki badania mogą stanowić poziom odniesienia dla prowadzenia regionalnej polityki transportowej.
The paper presents a research that allowed to create a ranking of the transportation accessibility of small towns in the Upper Silesian and Zagłębie Metropolis and in the Northern Holland on the basis of selected communes using taxonomic methods. Hypotheses stating that the share of cars is higher in communes with lower level of transportation accessibility and this level is higher among communes with higher population density and compactness of development were verified. On the basis of the results of the comparative analysis of selected small towns in Poland and the Netherlands, a clear difference can be seen especially in the number of cars in the towns, the travel time and the frequency of public transportation. The results of the study may serve as a benchmark for regional transportation policy.