Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Symbolic Tomb of King Władysław III Warneńczyk in the Cracow Cathedral on the Wawel Hill: History of Making the Cenotaph

Tytuł:
The Symbolic Tomb of King Władysław III Warneńczyk in the Cracow Cathedral on the Wawel Hill: History of Making the Cenotaph
Symboliczny grób króla Władysława III Warneńczyka w Katedrze Krakowskiej na Wawelu. Historia tworzenia grobowca
Autorzy:
Srebro, Ewa
Tematy:
Władysław Warneńczyk
Antoni Madeyski
Cracow Cathedral in Wawel
cenotaph
katedra na Wawelu
kenotaf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 PL
Źródło:
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio F – Historia; 2020, 75; 143-162
0239-4251
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article presents the history of the construction of king Władysław Warneńczyk’s cenotaph in the Cracow Cathedral in Wawel. The reasons for its so late erecting (1906) as well as the choosing sculptor Antoni Madeyski for its maker have been presented. The in-depth analysis of the sepulchral figure of Warneńczyk and the tomb itself is performed in the text. The processing of sculpting work in the sculptor’s studio and installation works in the Cathedral is described. Finally, some reflections of people of that time and their opinions on the tomb are presented.

W niniejszym artykule zaprezentowano historię powstania kenotafu króla Władysława Warneńczyka w katedrze na Wawelu. Przedstawiono przyczyny tak późnego postawienia kenotafu w katedrze (1906) oraz wyboru rzeźbiarza – Antoniego Madeyskiego – na jego wykonawcę. W tekście dokonano analizy nagrobnej postaci Warneńczyka oraz samego grobowca. Opisany został przebieg prac rzeźbiarskich w pracowni mistrza oraz prac montażowych w katedrze. Na koniec przytoczono refleksje współczesnych i ich opinie na temat nagrobka.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies