Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Klientelizm w procesie wyborczym jako wyraz korupcji politycznej (przykład Ukrainy)

Tytuł:
Klientelizm w procesie wyborczym jako wyraz korupcji politycznej (przykład Ukrainy)
Autorzy:
Yuriychuk, Yevheniya
Antoniuk, Dmytro
Tematy:
political corruption
clienteleism
electoral clienteleism
bribe of voters
korupcja polityczna
klientelizm
klientelizm wyborczy
przekupstwo wyborców
политическая коррупция
клиентелизм
электоральный клиентелизм
подкуп избирателей
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Wschód Europy. Studia humanistyczno-społeczne; 2021, 7, 1; 101-118
2450-4866
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Authors consider political corruption and clientelism in the electoral process as destructive phenomena that violate the normal principle of society and artificially create obstacles within the political system. The understanding of clientelism by different authors as a component of political corruption, the conditions of its existence, as well as the consequences and influence on political powerare analysed. Basing on the achievements of foreign scientists, the content and the essence of the concept of “electoral clientelism” is determined, the main reasons and preconditions of this phenomenon emergence are found, the authors’ own definition, summarizing the known scientific approaches, is offered. The devastating impact of clientelism on the electoral process that results in violating the principle of competition between political forces, and further leads to the development of corruption in the power system, is elucidated. Varieties of electoral clientelism in accordance with the tasks set by corrupt subjects of the electoral process in order to gain an advantage over opponents during the voting are found out. Apart from the approach, where electoral clientelism provides material benefits to voters, an approach, where the voters are constantly informed of the clientele character data, basing on which the unfair politicians create a mobilization campaign, is considered. The authors showed their ownvision of the connection between electoral clientelism and political corruption manifested in the occupation of political positions by ineffective candidates and further use of their powers for private purposes, which will threaten the long-term prospects of social development. A number of ways to regulateclientelism’s impact on the electoral process, in particular through electronic voting introduction, established compulsory voting, agitation campaign financing control, severe penalties for clientele activity etc., are traced.

Autorzy rozpatrują korupcję polityczną i klientelizm w procesie wyborczym jako zjawiska destrukcyjne, naruszające zasady życia społeczeństwa i tworzące sztuczne przeszkody w ramach systemu politycznego. W artykule przeanalizowano pojęcie „klientelizmu” jako składnika korupcji politycznej, warunki jego istnienia, a także konsekwencje wywierania wpływu na władzę polityczną. W oparciu o dorobek zagranicznych naukowców określono treść i istotę pojęcia „klientelizmu wyborczego”, wyjaśniono główne powody i warunki wstępne do pojawienia się tego zjawiska oraz zaproponowano własną autorską definicję jako podsumowanie analizy dobrze znanych podejść naukowców.Podkreślono destrukcyjny wpływ klientelizmu na proces wyborczy, w wyniku którego naruszono zasadę konkurencji między siłami politycznymi, co dodatkowo prowadzi do rozwoju korupcji w systemie władzy. Rodzaje klientelizmu wyborczego określono zgodnie z zadaniami stawianymi przez skorumpowanepodmioty procesu wyborczego w celu uzyskania przewagi nad przeciwnikami podczas głosowania. Oprócz podejścia, w którym klientelizm wyborczy przewiduje dostarczanie wyborcom korzyści materialnych, analizie poddano również podejście, w którym decydującą rolę odgrywa przekazywaniewyborcom informacji o charakterze klientelistycznym, w związku z czym nieskrupulatni politycy budują kampanie mobilizacyjne. Podkreślona została autorska wizja związku klientelizmu wyborczego z korupcją polityczną, która przejawia się w zajmowaniu stanowisk politycznych przez nieefektywnych kandydatów z dalszym wykorzystywaniem tych stanowisk do celów prywatnych, co zagraża długoterminowym perspektywom rozwoju społecznego. Zidentyfikowano wiele sposobów regulowania wpływu klientelizmu na proces wyborczy, w szczególności przez wprowadzenie głosowania elektronicznego, a także przymusowego głosowania, kontrolę nad finansowaniem kampanii oraz surowe sankcje za udział w relacjach klientelistycznych itp.

Авторы рассматривают политическую коррупцию и клиентелизм в избирательном процессе как деструктивные явления, нарушающие нормальный принцип жизнедеятельности общества и создающие искусственные препятствия внутри политической системы. Проанализированы понимания клиентелизма различными авторами как составляющей политической коррупции, условия его существования, а также последствия влияния на политическую власть. Опираясь на наработки зарубежных ученых, определено содержание и суть понятия «электоральный клиентелизм», выяснены основные причины и предпосылки возникновения этого феномена, предложено собственное авторское определение, которое обобщает известные подходы ученых. Освещено разрушительное воздействие клиентелизма на избирательный процесс, в результате которого нарушается принцип конкуренции между политическими силами, что в дальнейшем приводит к развитию коррупции в системе власти. Определены виды электорального клиентелизма в соответствии с задачами, которые перед собой ставят коррумпированные субъекты избирательного процесса для получения преимущества над оппонентами во время голосования. Кроме подхода, где электоральный клиентелизм предусматривает предоставление материальной выгоды избирателям, рассмотрен подход, при котором решающую роль играет трансляция избирателям информации клиентелистского характера, на основе которой недобросовестные политики строят мобилизационные кампании. Освещено авторское видение связи электорального клиентелизма с политической коррупцией, которая проявляется в занятии политических должностей неэффективными кандидатами с последующим использованием ими своих полномочий в личных целях, что грозит долгосрочным перспективам общественного развития. Определен ряд путей урегулирования влияния клиентелизма на избирательный процесс, в частности путем внедрения электронного голосования, установленияобязательного голосования, контроля за финансированием агитационной кампании и внедрения строгих санкций за участие в клиентелистских отношениях и т. п.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies