Tytuł pozycji:
Ochrona danych osobowych w działalności społecznej inspekcji pracy
Społeczna inspekcja pracy będąca szczególną formą związkowej reprezentacji pracowniczej jest uprawniona do sprawowania kontroli nad pracodawcą w zakresie przestrzegania przez niego przepisów prawa pracy. Realizacja funkcji kontrolnej łączy się z potrzebą dostępu społecznego inspektora pracy do informacji i dokumentów, które mogą zawierać dane osobowe pracowników. W opracowaniu postawiono tezę, że społeczny inspektor pracy jest podmiotem przetwarzającym dane osobowe pracowników w imieniu zakładowej organizacji związkowej, która jest administratorem tych danych, zaś podstawą przetwarzania danych osobowych pracowników są odpowiednie przepisy RODO. Tezy postawione w opracowaniu posłużyły krytyce stanowiska Trybunału Konstytucyjnego w kwestii dopuszczalności pozyskiwania przez społecznego inspektora pracy danych osobowych. Problemy przedstawione w opracowaniu nie były dotychczas przedmiotem wypowiedzi doktryny.
Social labour inspectorate, as a special form of unionised representation of employees’ interests, has the right to control employers in the field of their compliance with the provisions of the labour law in place. Exercising this controlling function involves the need for a social labour inspector to access the information and docu-ments that may contain personal data of employees. The study advances a thesis that a social labour inspector is an entity processing personal data of employees on behalf of a company trade union organisation – who is the controller of these data, and the grounds for the processing of personal data of employees are the relevant provisions of the GDPR. The theses proposed in the study aim to challenge the Constitutional Tribunal’s standpoint regarding a social labour inspector’s right to obtain personal data. The problems addressed in the study have not been a sub-ject of the existing views of legal academics and commentators, nor have they been covered in the established line of judicial decisions yet.