Tytuł pozycji:
Does time allocation matter in promotion decisions? – case study of women managers in Aptiv Krakow Tech Center
Each day people make decisions regarding work-life balance, and these decisions impact many aspects of their
lives, including career paths. In our article we point towards the relation between time and professional careers.
There are more men than women in higher managerial positions and we inquire if time allocation matters when
men and women choose to accept promotion or not. We start with a literature review regarding these issues,
followed by empirical studies. The empirical studies have a twofold character. First, we conduct analysis of
time-use data, and then we present the case study of managers in Aptiv Krakow Tech Center. As a result of the
conducted studies, it seems that time is a constraint especially for women, although in terms of the stories of
individual managers it is not evident as a universal barrier.
Każdego dnia ludzie podejmują decyzje związane z równoważeniem życia zawodowego i prywatnego. Decyzje
te wpływają na wiele aspektów ich życia, włączając w to ścieżki kariery zawodowej. W artykule wskazano
powiązania między alokacją czasu a karierą zawodową. Mężczyźni stanowią większość wśród osób zatrudnionych
na wysokich stanowiskach menedżerskich, a w prezentowanym opracowaniu staramy się dociec, czy
alokacja czasu ma znaczenie przy przyjmowaniu propozycji awansu zawodowego przez kobiety i mężczyzn.
Nasze rozważania rozpoczynamy przeglądem literatury dotyczącej alokacji czasu i zatrudnienia, ze szczególnym
uwzględnieniem zatrudnienia na stanowiskach menedżerskich. Następnie omawiamy badania empiryczne, które
miały dwojaki charakter. Najpierw zaprezentowana została analiza danych pochodzących z badania budżetu
czasu, a następnie studium przypadku menedżerów zatrudnionych w krakowskim centrum technicznym Aptiv.
Głównym wnioskiem nasuwającym się w wyniku przeprowadzonych badań jest to, że alokacja czasu wydaje się
barierą głównie dla kobiet. Jednak warto również zwrócić uwagę, że w indywidualnych historiach menedżerów
z Aptiv nie pojawia się ona jako bariera uniwersalna.