Tytuł pozycji:
Administracja publiczna i prawo administracyjne wobec współczesnych ryzyk
- Tytuł:
-
Administracja publiczna i prawo administracyjne wobec współczesnych ryzyk
- Autorzy:
-
Kurczewska, Kamilla
Kurzępa-Dedo, Katarzyna
Jurkowska-Gomułka, Agata
Stych, Marek
Małecka, Elżbieta
Wójtowicz-Dawid, Anna
Paszkowska, Małgorzata
Banaś-Mazur, Sylwia
Sypnicka, Katarzyna
Kędzior, Aleksandra
Pawlak, Paulina
Sidor, Marcin
- Data publikacji:
-
2018
- Wydawca:
-
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Książka zawiera teksty poświęcone zarówno prezentacji ogólnego kontekstu normatywnej regulacji ryzyka, jak i poszczególnych obszarów oraz sposobów regulacji ryzyka w polskim prawie. Publikację rozpoczyna tekst stanowiący wprowadzenie do tematyki ryzyka i jego regulacji. W kolejnej części książki znajdują się opracowania zawierające analizy materiałów źródłowych, wyniki badań przeprowadzonych na ich podstawie oraz wnioski n nich wynikające. Ostatnia część obejmuje prezentacje analiz tekstów normatywnych, które mogą stać się punktem wyjścia dla projektowania interesujących badań empirycznych oceny, stanu rozpoznania ryzyka i reakcji normatywnej.
Agata Jurkowska-Gomułka w tekście Regulacja ryzyka –próba charakterystyki stawia pytania dotyczące zakresu identyfikacji i selekcji ryzyka, które powinno być poddane regulacji, zasad dystrybucji ryzyka, granicy opresyjności ustawodawcy chroniącego interes publiczny przed ryzykiem oraz reguł wyznaczania granic interwencji w obszarze regulacji ryzyka w kontekście prawa Unii Europejskiej, której Polska jest członkiem.
Kamilla Kurczewska w Zarządzaniu ryzykiem jako zadaniu kierowników organów administracji publicznej odpowiada na pytanie,czy i jak kierownicy organów administracji –funkcjonującej zasadniczo w paradygmacie wykonawczym –poradzili sobie z nałożonym od 2009 r. zadaniem kreatywnego przygotowania indywidualnych planów zarządzania ryzykiem w kierowanych jednostkach na podstawie odczytania abstrakcyjnych zaleceń wynikających ze źródeł pozanormatywnych, do których odsyła ustawa. Marek Stych w artykule Problematyka rozłożenia ryzyka w ramach inicjatywy lokalnej na wybranym przykładzie bada rodzaje ryzyka mogące się pojawić w przypadku zawarcia umowy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego a liderami lokalnymi, którzy wystąpili z wnioskami o realizację danego zadania publicznego w ramach tzw. inicjatywy lokalnej,a także o standardy zarządzania ryzykiem w przypadku tej instytucji.
Katarzyna Kurzępa-Dedo w Ograniczaniu ryzyka bankowego w regulacjach nadzoru mikroostrożnościowego i makroostrożnościowego stawia pytanie, czy oba rodzaje nadzoru są względem siebie komplementarne w redukcji ryzyka w sektorze bankowym, zarówno w zakresie kompetencji, jaki ustawowych form działania.
Elżbieta Małecka w Wytycznych technicznych w sprawie środków bezpieczeństwa w branży łączności elektronicznej dowodzi, że wy-starczającą formą uregulowania kwesti i środków bezpieczeństwa w branży łączności są właśnie wytyczne techniczne.
Anna Wójtowicz-Dawid w artykule Odtajnienie oferty prze-targowej a ochrona know-how przedsiębiorcy próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy odtajnienie oferty przetargowej – z uwagi na zasadę jawności postępowań związanych z zamówieniami publicznymi – nie narazi przedsiębiorcy na ryzyko naruszenia jego interesów.
Małgorzata Paszkowska w tekście Ustawowe uregulowanie zawodu fizjoterapeuty a bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów zastanawia się, jak regulacja wpłynie na redukcję ryzyka zdrowotnego osób korzystających z usług fizjoterapeutów.
Sylwia Banaś-Mazur w Mechanizmach regulacji cywilizacyjnych zjawisk zdrowotnych na przykładzie ustawy o zdrowiu publicznym sprawdza, czy możliwa jest redukcja ryzyka zdrowotnego na skutek realizacji przepisów tytułowej ustawy.
Katarzyna Sypnicka w tekście Ryzyko degradacji krajobrazu z uwagi na intensywność procesu inwestycyjno-budowlanego. Zagadnienia prawno-administracyjne przedstawia wyniki analiz aktów normatywnych i stawia pytanie o skuteczność regulacji prawnych z zakresu ochrony krajobrazu wobec ryzyka degradacji krajobrazu.
Aleksandra Kędziorw tekście Ryzyko a zasada jawności w postępowaniu administracyjny analizuje ryzyko towarzyszące zachowywaniu się zgodnie lub niezgodnie z zasadą jawności.
Paulina Pawlak i Marcin Sidor w Rygorze natychmiastowej wykonalności decyzji administracyjnej jako regulacji ryzyka prezentują wyniki analiz orzecznictwa i doktryny dotyczące art. 108 kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU 2017, poz.1257)., wykazując, iż ustawodawca za pomocą tej instytucji niweluje ryzyko narażenia na szkodę wartości chronionych w tym przepisie.