Tytuł pozycji:
Tereny zieleni a ceny nieruchomości mieszkaniowych w Poznaniu
Korzystne oddziaływanie terenów zieleni w obszarach zurbanizowanych obejmuje wpływ na bioróżnorodność, oczyszczanie powietrza, zmniejszanie natężenia uciążliwego hałasu, stabilizację klimatu miejskiego oraz redukcję temperatury w miastach – wyspach ciepła [Chiesura 2004; Gill et al. 2007; Chen, Jim 2008; Kattwinkel et al. 2011; Schwarz et al. 2011; Liu, Li 2012]. Dostępne źródła wskazują również na istotną rolę, jaką odgrywają tereny zie- leni publicznej w obszarach zurbanizowanych, przyczyniając się do poprawy zdrowia i samopoczucia mieszkańców [Tzoulas et al. 2007] oraz zmniejszenia zmęczenia [Cohen et al. 2007]. Tereny zieleni są także miejscem spotkań – korzystnie wpływają na możliwości współdziałania społeczności sąsiedzkich i lokalnych [Kaźmierczak 2013] oraz podnoszą walory estetyczne terenów zurbanizowanych [James et al. 2009]. Jednak w Polsce nie ma osobnego aktu prawnego, który regulowałby szczegółowo kwestie związane z terenami zie- leni. Analiza aktów prawnych w zakresie pojęcia tereny zieleni i brak jedno- znacznych kryteriów delimitacji tych obszarów pozwala stwierdzić, że pojęcie to jest jednym z najmniej precyzyjnych terminów stosowanych w polskim planowaniu przestrzennym [por. Ustawa Prawo Budowlane z 7 lipca 1994 r., Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 r., Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 27 marca 2003 r.]. Nieprecyzyjność pojęcia spowodowała, że zieleń stała się niezobowiązującym elementem pla- nowania przestrzennego, często niewygodnym, co przekłada się na charakter przestrzeni współczesnego miasta w Polsce.
The marketing activities of developers assume the existence of relationship between attractiveness of the property and the proximity of green areas in its neighborhood. However, the question is about the true nature of this relationship in the local real estate market. The study attempts to identify the impact of green areas on the Poznań residential real estate market. For this purpose, in this work used the assumptions proposed by Crompton [2001, 2005] to define three zones of impact of the Cytadela Park on the real estate market. In addition, a survey was conducted among clients of a real estate agency who were seeking apartments to identify their opinion about the influence of green areas on the price of the property, including the impact of the Cytadela Park. The study found that green areas have a clear impact primarily on location decisions and marketing activity of developers. This is reflected in the difference in average asking prices of real estate between the primary market and the secondary, especially in the area of nearest neighborhood of the park (33%). Prices in the primary market are growing towards the Cytadela Park, while prices on the secondary market behave the opposite – are increasing towards the Piątkowo and the Old Town. The lack of clear and strong relationship between real estate market and green areas was confirmed by a survey. Among the respondents less than 40% were willing to pay more for a property located in close proximity to the green area. However, in this group of respondents, over 60% declared their willingness to bear the cost of 6-10% higher for the property located in a park setting.