Tytuł pozycji:
Wykorzystanie metody FMEA do oceny ryzyka w MMS
W publikacji opisano zagadnienia związane z zarządzaniem ryzykiem operacyjnym w procesie utrzymania pojazdów kolejowych. Temat ten został podjęty w nawiązaniu do aktualnych wymagań prawa europejskiego w tym zakresie – Rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie systemu certyfikacji Podmiotów Odpowiedzialnych za Utrzymanie (ECM) w zakresie obejmującym wagony towarowe. Rozporządzenie to nakłada na podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdów kolejowych obowiązek budowy i wdrożenia Systemu Zarządzania Utrzymaniem (Maintenance Management System – MMS). W artykule przedstawiono rozwiązania dedykowane dla najczęściej występującego w Polsce typu ECM - Przewoźnika kolejowego. W pracy opisano również wymagania prawne oraz przedstawiono rozwiązania przeznaczone do zarządzania ryzykiem operacyjnym, z uwzględnieniem ryzyka technicznego dla ECM.
This article presents issues related to the maintenance of railway vehicles. Subject was taken in connection with the current requirements of European law in this area – Commission Regulation (EU) No. 445/2011 of 10 May 2011 on a system of certification of entities in charge of maintenance for freight wagons and amending Regulation (EC) No. 653/2007. This regulation imposes on the parties responsible for maintenance of the railway vehicles construction of Maintenance Management System (MMS). The article focuses on the presentation of ECM solutions dedicated to the Polish market realities, where the entity is usually the railway undertaking. There is also described the assumptions and form dedicated to operational risk assessment, taking into account technical risk for ECM.