Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Knowledge About the Language of Legislative Acts: An Absent Element in the Development of Key Competences in the Polish Education System

Tytuł:
Knowledge About the Language of Legislative Acts: An Absent Element in the Development of Key Competences in the Polish Education System
Wiedza o języku tekstów aktów prawnych. Nieobecny element rozwoju kompetencji kluczowych w polskim systemie edukacji
Autorzy:
Choduń, Agnieszka
Gmerek, Karolina
Tematy:
language of the legislative acts
key competences
core curriculum
język tekstów aktów prawnych
kompetencje kluczowe
podstawa programowa
Data publikacji:
2021
Wydawca:
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Język:
angielski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Źródło:
Krytyka Prawa. Niezależne Studia nad Prawem; 2021, 13, 4; 217-237
2080-1084
2450-7938
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
One of the basic aspects of modern education is the development of key compe-tences. This requirement is included in the legislative acts (domestic ones and those of the European Union) as well as in documents specifying core curricula in individual countries. By analysing this problem as exemplified by Poland, we show that communication competence in the language of the legislative acts, fun-damental for a modern, conscious people, is an absent element of key competences. In the article, we show why it is important to learn about the real features of the legislative acts in a rapidly changing, knowledge-oriented society. We present the results of the analysis of the core curriculum applicable in Poland for secondary schools in terms of legal education. We also present a proposal to include issues developing legal communication competence in the secondary school curriculum.

Jednym z podstawowych elementów współczesnej edukacji jest rozwój kompetencji kluczowych. Wymóg ten zawarty jest w tekstach aktów prawnych (lokalnych i unijnych), jak również w dokumentach określających podstawę programową w poszczególnych krajach. Analizując ten problem na przykładzie Polski, wykazujemy, że kompetencje komunikacyjne w zakresie języka tekstów aktów prawnych, mające podstawowe znaczenie dla nowoczesnego, świadomego społeczeństwa, stanowią nieobecny element kompetencji kluczowych. W niniejszym artykule pokazujemy, dlaczego w społeczeństwie, które szybko się zmienia i opiera na wiedzy, ważne jest, by uczyć się o tym, jakie są rzeczywiste cechy tekstów aktów prawnych. Prezentujemy wyniki analizy podstawy programowej obowiązującej w Polsce w odniesieniu do edukacji prawnej w szkole średniej. Podajemy również swoją propozycję włączenia do podstawy programowej dla szkół średnich kwestii, które rozwijają kompetencje komunikacyjne uczniów w zakresie prawa.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies