Tytuł pozycji:
Uwarunkowania rynkowe rozwoju linii kolejowej Berlin–Szczecin
Na skutek integracji europejskiej wzrasta liczba powiązań
społecznych i gospodarczych pomiędzy regionami leżącymi po obu
stronach granicy państwowej. Powoduje to wzrost popytu na usługi
transportowe. W przypadku granicy polsko-niemieckiej lukę tę obecnie
wypełniają prywatni przewoźnicy autobusowi oraz motoryzacja indywidualna.
Kolej pełni rolę drugorzędną. Podczas gdy w Niemczech
regionalne połączenia transgraniczne stanowią element regionalnego
systemu kolejowego [3], w Polsce są rozwiązaniem budzącym wiele
kontrowersji i dyskusji, a liczba połączeń jest stosunkowo niewielka.
Przeprowadzone wiosną 2014 roku, na zlecenie VBB, niemieckiego organizatora
transportu publicznego w Berlinie i Brandenburgii, badania
uwarunkowań rynkowych linii kolejowej Berlin–Szczecin pokazują, iż
połączenie ma potencjał rozwojowy, mimo silnej konkurencji ze strony
przewoźników autobusowych.
As a result of the European integration a number of social
and economic connections is rising between regions situated on both
sides of national border. This causes an increase in demand for transport
services. On the Polish-German border this gap is currently filled by
private bus companies and private cars. Railways are performing the secondary
role. While in Germany regional cross-border connections constitute
an element of the regular regional railway system [3], in Poland
they are a solution which cause much controversy and discussion, and
the number of connections is relatively low. Research on the preference
of passengers of the railway line Berlin-Szczecin conducted in the spring
2014, on behalf of VBB, the organiser of the German public transport
in Berlin and Brandenburg, proves, that there is a potential for development.
It is possible despite strong competition of bus carriers.