Tytuł pozycji:
Percepcja znaków drogowych przez kierowców - analiza uwagi wzrokowej z użyciem mobilnego eyetrackera
W artykule zaprezentowano przebieg badań nad wybranymi
aspektami bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przeprowadzonych
z wykorzystaniem aparatury eyetrackingu mobilnego (SMI Eye
Tracking Glasses; częstotliwość próbkowania 60Hz, rozdzielczość nagrania
720p). Celem badania było określenie charakterystyki procesów
percepcji oznakowania pionowego i poziomego na testowych odcinkach
dróg publicznych (wybranych po wcześniejszym ustaleniu z Generalną
Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy – odcinek drogi
krajowej oraz Zarządem Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej
w Bydgoszczy – odcinek drogi miejskiej). Badania przeprowadzono na
grupie 20 osób, włączonych do grupy badanych na zasadzie losowego
doboru. Grupa osób badanych charakteryzowała się zróżnicowanym
poziomem umiejętności w zakresie prowadzenia pojazdów. Zebrane
w trakcie badania dane i wyniki pozwoliły na stworzenie tzw. map
cieplnych, stanowiących podstawę dalszej jakościowej analizy percepcji
oznakowania pionowego i poziomego. Analiza danych ilościowych
i jakościowych zebranych w ramach badań pozwoliła na sformułowanie
konkretnych zaleceń w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu
drogowym w odniesieniu do analizowanych fragmentów dróg publicznych.
Badania mają charakter eksploracyjny. Potwierdziły potencjalną
użyteczność zastosowanej metodologii eyetrackingu mobilnego w optymalizacji
oznakowania dróg publicznych oraz wskazują zasadność prowadzenia
dalszych badań w tym zakresie.
The article describes research on chosen aspects of
road safety carried out with the use of mobile eye tracking devices
(SMI Eye Tracking Glasses, 60Hz sampling rate 720p resolution).
The article aims at the analysis of traffic signs and markings
perception on sample sections of public roads (selected
by prior arrangement with the General Directorate of National
Roads and Motorways in Bydgoszcz (GDDKiA) – section of
national roads and the Municipal Roads and Public Transport
in Bydgoszcz (ZDMIKP) – municipal road section). A random
XIV KONFERENCJA
NAUKOWO-TECHNICZNA
SYSTEMY TRANSPORTOWE
TEORIA I PRAKTYKA
18-20 września 2017
Patronat Medialny
Organizator konferencji
Katedra Systemów Transportowych i Inżynierii Ruchu
Wydział Transportu Politechniki Śląskiej,
40-019 Katowice, ul. Krasińskiego 8
http://www.SystemyTransportowe.polsl.pl
Główne tematy konferencji:
Zaawansowane rozwiązania w systemach transportowych
w dobie rosnącej mobilności
o zaawansowane rozwiązania z zakresu modelowania i optymalizacji
o zintegrowany transport miejski
o rozwiązania dla integracji transportu towarowego w miastach
o informacja w ramach inteligentnego systemu transportowego
Najnowsze osiągnięcia z zakresu inżynierii ruchu w systemach i sieciach
transportowych
o rozwój inżynierii ruchu i modele podróży
o analiza bezpieczeństwa w zaawansowanych systemach i sieciach transportowych
o determinanty rozwoju systemów transportowych w Unii Europejskiej
o problemy optymalizacji sieci transportowych
sample of twenty drivers characterized by different driving skills
took part in the research. Data obtained during the process and
its results resulted with creation of heat maps which will be used
for further qualitative analysis of the perception of road signs
and markings. The quantitative and qualitative data analysis results
in formulating specific recommendations considering road
safety on the above mentioned public road sections. The research
is exploratory and it confirms the potential utility of the applied
mobile eye tracking methodology for the road signs and markings
effectiveness. Its findings indicate legitimacy for further research
on the subject.