Tytuł pozycji:
Nowa polityka transportowa miasta Krakowa na lata 2016–2025
Kraków był jednym z pierwszych polskich miast, które
w nowej rzeczywistości gospodarczej opracowało i przyjęło w 1993 roku
dokument Polityka transportowa dla Krakowa. Po czternastu latach jej
obowiązywania w związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej
przyjęto aktualizacje polityki, określając jej termin ważności na rok
2015. Omawiany dokument, opracowany merytorycznie w Politechnice
Krakowskiej, Rada Miasta Krakowa przyjęła 8 czerwca 2016 roku. Jej
termin ważności określono na rok 2025. W stosunku do poprzedniego
dokumentu rozbudowano istotnie cele polityki transportowej oraz uaktualniono
środki jej realizacji. Największy udział w środkach realizacji
polityki transportowej przypisano ochronie środowiska i jakości życia
mieszkańców, transportowi publicznemu, planowaniu przestrzennemu
oraz drogom rowerowym, ciągom pieszym i urządzeniom dla osób niepełnosprawnych.
W artykule scharakteryzowano szczegółowo cele polityki
oraz przedstawiono strukturę środków jej realizacji.
Cracow has been one of the first Polish cities which developed
and accepted in the new economic reality – in 1993 – document
on Transport Policy for Cracow. After 14 years of its validity,
as a result of Poland accession to the European Union, the Policy
update till 2015 was elaborated. This document – accepted by the
Cracow City Council on the 8th June 2016 – has been prepared
in the Cracow University of Technology. The term of validity is
2025. Comparing to previous document goals of transport policy
have been expanded and means of its realisation have been updated.
The largest share of means of transport policy implementation has
been assigned to the environmental protection and quality of inhabitants’
life, public transport, spatial planning as well as bicycles’
paths, walking trails and infrastructure for disabled. Detailed goals
of policy and structure of means for its implementation have been
presented in the article.