Tytuł pozycji:
Problem międzynarodowych połączeń kolejowych Krakowa w kontekście aktualnego Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego
Problem międzynarodowych połączeń kolejowych Małopolski
oraz sąsiednich regionów podjęty został ze względu na niekorzystne
zmiany w ofercie przewozowej, powodujące rezygnację pasażerów
z transportu kolejowego. Celem zobrazowania zmian zachodzących
w ofercie pociągów międzynarodowych oraz lokalnych pociągów transgranicznych
w południowej Polsce szczegółowej analizie poddano ofertę
przewozową, na podstawie sieciowych rozkładów jazdy pociągów na
przestrzeni ostatnich 20 lat. Stwierdzono, że w ostatnich latach nastąpiło
istotne pogorszenie liczby i jakości połączeń z krajami sąsiednimi,
zwłaszcza ze Słowacją. Dokonano także przeglądu zapisów ustawowych
oraz rządowych dokumentów planistycznych wyznaczających ramy organizacji
przewozów międzynarodowych. W szczególności zwrócono uwagę
na konsekwencje zapisów Planu zrównoważonego rozwoju publicznego
transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich
i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie
kolejowym. Wykazano, że jednym z powodów spadku atrakcyjności oferty
jest pogarszający się stan infrastruktury kolejowej. Na podstawie przeglądu
trwających prac modernizacyjnych i rewitalizacyjnych na wybranych
liniach kolejowych zaproponowano kierunki rozwoju sieci połączeń
pomiędzy Polską a Czechami i Słowacją. Wskazano na konieczność podjęcia
działań o charakterze systemowym, w tym umożliwiających finansowanie
sieci międzyregionalnych połączeń przyspieszonych, które mają
szansę wypełnić lukę pomiędzy pociągami kwalifikowanymi a siecią połączeń
aglomeracyjnych i mogą odegrać rolę w kształtowaniu oferty przewozowej
pociągów transgranicznych przez południową granicę Polski.
The problem of international connections between
Małopolska and neighbouring regions has been brought up due
to the unfavourable changes of the offer, resulting with resignation
of passengers from the railway transport. In order to illustrate the changes in the offer of long-distance and local passenger trains
crossing the south border of Poland, the timetables of the last
20 years have been analyzed. It has been noted that during last
few years the number of connections between Southern Poland and
neighbouring countries, especially Slovakia, has been dramatically
decreased. Review on law acts and government documents determining
frames organisation of international railway transport services
in Poland has been carried out. In particular, the consequences of
the Plan of sustainable development of the public transport in the
range of communication network in interregional and international
passenger railway transport have been outlined. It has been proven,
that one of the reasons of the decrease of the offer quality is
deteriorating condition of the Polish railway infrastructure. Basing
on results of inspection of current modernisation and revitalisation
processes conducted on selected railway lines, some opportunities of
the international connections development between Poland and the
Czech Republic, as well as Slovakia have been proposed. The improvement
of the current situation needs comprehensive solutions, e.g.
wide subsidizing of domestic and trans border interregional express
connections have been indicated.