Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Problem międzynarodowych połączeń kolejowych Krakowa w kontekście aktualnego Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego

Tytuł:
Problem międzynarodowych połączeń kolejowych Krakowa w kontekście aktualnego Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego
Problem of Cracow’s International Railway Connections in the Context of the Plan of Sustainable Development of the Public Transport
Autorzy:
Budzowski, A.
Tematy:
transport szynowy
transport międzynarodowy
połączenia międzyregionalne
Europa Centralna
rail transport
international transport
interregional connection
Central Europe
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Transport Miejski i Regionalny; 2015, 1; 15-23
1732-5153
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Problem międzynarodowych połączeń kolejowych Małopolski oraz sąsiednich regionów podjęty został ze względu na niekorzystne zmiany w ofercie przewozowej, powodujące rezygnację pasażerów z transportu kolejowego. Celem zobrazowania zmian zachodzących w ofercie pociągów międzynarodowych oraz lokalnych pociągów transgranicznych w południowej Polsce szczegółowej analizie poddano ofertę przewozową, na podstawie sieciowych rozkładów jazdy pociągów na przestrzeni ostatnich 20 lat. Stwierdzono, że w ostatnich latach nastąpiło istotne pogorszenie liczby i jakości połączeń z krajami sąsiednimi, zwłaszcza ze Słowacją. Dokonano także przeglądu zapisów ustawowych oraz rządowych dokumentów planistycznych wyznaczających ramy organizacji przewozów międzynarodowych. W szczególności zwrócono uwagę na konsekwencje zapisów Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym. Wykazano, że jednym z powodów spadku atrakcyjności oferty jest pogarszający się stan infrastruktury kolejowej. Na podstawie przeglądu trwających prac modernizacyjnych i rewitalizacyjnych na wybranych liniach kolejowych zaproponowano kierunki rozwoju sieci połączeń pomiędzy Polską a Czechami i Słowacją. Wskazano na konieczność podjęcia działań o charakterze systemowym, w tym umożliwiających finansowanie sieci międzyregionalnych połączeń przyspieszonych, które mają szansę wypełnić lukę pomiędzy pociągami kwalifikowanymi a siecią połączeń aglomeracyjnych i mogą odegrać rolę w kształtowaniu oferty przewozowej pociągów transgranicznych przez południową granicę Polski.

The problem of international connections between Małopolska and neighbouring regions has been brought up due to the unfavourable changes of the offer, resulting with resignation of passengers from the railway transport. In order to illustrate the changes in the offer of long-distance and local passenger trains crossing the south border of Poland, the timetables of the last 20 years have been analyzed. It has been noted that during last few years the number of connections between Southern Poland and neighbouring countries, especially Slovakia, has been dramatically decreased. Review on law acts and government documents determining frames organisation of international railway transport services in Poland has been carried out. In particular, the consequences of the Plan of sustainable development of the public transport in the range of communication network in interregional and international passenger railway transport have been outlined. It has been proven, that one of the reasons of the decrease of the offer quality is deteriorating condition of the Polish railway infrastructure. Basing on results of inspection of current modernisation and revitalisation processes conducted on selected railway lines, some opportunities of the international connections development between Poland and the Czech Republic, as well as Slovakia have been proposed. The improvement of the current situation needs comprehensive solutions, e.g. wide subsidizing of domestic and trans border interregional express connections have been indicated.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies