Tytuł pozycji:
Polityka taborowa przedsiębiorstw komunikacji trolejbusowej w Czechach i na Słowacji w latach 2004–2014
Komunikacja trolejbusowa w państwach postkomunistycznych
Europy Środowo-Wschodniej odgrywa znaczącą
rolę. Wśród państw Unii Europejskiej najliczniej reprezentowany
jest ten podsystem transportu miejskiego w Czechach, na Słowacji.
Szczególnie istotna jest także rola producentów taboru trolejbusowego,
których jest niewielu, a jednym z nich jest koncern Škoda
w Czechach. Dwa czynniki związane ze znaczną rolą komunikacji
trolejbusowej w Czechach i na Słowacji oraz lokalizacją tradycyjnego
producenta trolejbusów marki Škoda w Pilźnie, wpłynęły na podjęcie
tematu i analizę czynników wpływających na prowadzenie polityk taborowych
przez osiemnastu przewoźników trolejbusowych regionu.
Jako interesujący uznano wpływ przemian polityczno-gospodarczych
na utrzymanie produkcji trolejbusów w Czechach oraz ograniczenie
eksportu. Efektywna współpraca głównego producenta trolejbusów
marki Škoda z konkurencyjnym Solarisem doprowadziła do monopolizacji
rynku przez Škodę. W analizowanym okresie dostarczono do
czeskich i słowackich przewoźników trolejbusowych 449 pojazdów
wyprodukowanych głównie przez Škodę, ale także Solarisa i SOR we
współpracy z DP Ostrawa (później Ekova). Jedynym miastem, które
nie prowadziło polityki odnowienia taboru trolejbusowego były słowackie
Koszyce. Najwyższy odsetek wymiany trolejbusów na nowe
w latach 2004–2014 odnotowano w Cieplicach, Igławie, Mariańskich
Łaźniach i Zlinie, a najmniejszy w Brnie. Najwięcej trolejbusów dostarczono
do Bratysławy, Pilzna i Zlinu, a najmniej do Chomutowa.
Trolleybus transport in post-communist countries of the
Eastern Europe plays a significant role. Among the EU countries this
type of urban transport subsystem is mostly represented in countries
such as the Czech Republic and Slovakia. There are not many trolleybus’
producers so that their role is particularly important. One of the
most recognized is Škoda in the Czech Republic. Two factors related to
the trolleybus transport indicates significant role of public transport in
the Czech Republic and Slovakia. The location of the traditional trolleybus
producer Skoda in Plzen affected the author to choose this subject
matter to consider and to make analysis of the factors influencing the
vehicle policies by eighteen trolleybus carriers of the region. The impact
of political and economic changes on maintaining production of
trolleybuses in the Czech Republic and limiting exports is considered to
be worthwhile. Effective cooperation between Škoda, major producer
of trolleybuses, with a competitive Solaris led to the monopolization of
the market by Škoda. In the analyzed period 449 vehicles have been
delivered to the Czech and Slovak trolleybus companies manufactured
primarily by Skoda, but also Solaris and SOR in collaboration with the
DP Ostrava (later EKOVA). The only city that has not carried a trolleybus
fleet renewal policies - is the Slovakian city - Kosice. The highest
percentage of replacement trolley bus vehicles with the new ones in the
years 2004-2014 was recorded in Teplice, Jihlava, Marianske Lazne and
Zlin, while the lowest percentage was noticed in Brno. The largest amount
of trolleybuses have been delivered to Bratislava, Pilsen and Zlinu,
and the smallest number of vehicles has been contracted to Chomutov.