Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza i ocena przebiegu realizacji tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku

Tytuł:
Analiza i ocena przebiegu realizacji tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku
Analysis and evaluation of progress in the implementation of a road tunnel under the Martwa Wisła river in Gdańsk, Poland
Autorzy:
Żygowska, I.
Czech, P.
Gapiński, S.
Łosiński, A.
Smolibowska, K.
Templin, A.
Tematy:
tunel drogowy
tunel pod rzeką
metoda TBM
road tunnel
tunnel under a river
TBM method
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Transport Miejski i Regionalny; 2015, 9; 4-12
1732-5153
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Budowa tunelu drogowego pod Martwą Wisłą jest częścią przedsięwzięcia inwestycyjnego „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk–Trasa Słowackiego”. Tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku wraz z węzłem Marynarki Polskiej jest obiektem inżynierskim o całkowitej długości 2.155 metrów. Połączy on wschodnie tereny portowe z zachodnimi w rejonie nabrzeży „Dworzec Drzewny” oraz „Nabrzeże Wiślane”. Długość sekcji tunelowej to 1.377,5 metra, w tym tunel drążony metodą TBM o długości 1.072,5 metra i średnicy 12,5 metra. W artykule zaprezentowana została analiza ekonomiczna projektu, jak również analiza techniczna, która doprowadziła do wyboru metody wykonania tunelu w technologii TBM. Szeroko zostały również omówione warunki gruntowo-wodne w rejonie inwestycji oraz metody ich badania. Artykuł opisuje instalację maszyny TBM, zakładu separacji urobku z płuczki wiertniczej, drążenie tunelu, wymianę narzędzi tnących tarczy w czasie drążenia tunelu, produkcję tubingów oraz budowę przejść poprzecznych między rurami tunelu. Artykuł podsumowuje również osiągnięte efekty w czasie drążenia tunelu pod Martwą Wisłą.

Road tunnel under the Martwa Wisła river is the part of the Słowacki Route, providing convenient connection between the Gdansk Lech Walesa Airport and the Port of Gdansk. The tunnel together with the Marynarki Polskiej junction is an engineering object with the total length of 2,155 meters. Length of the tunnel section is 1,377.5 meters including the TBM tunnel length of 1,072.5 meters. The dimension of the two tunnel tubes is 12.5 meters each. The study “Analysis and evaluation of progress in the implementation of the road tunnel under the Martwa Wisła river in Gdańsk, Poland” proves the importance of the tunnel for the improvement of traffic condition in Gdańsk and in the development of the city. This article presents an economic analysis of the project as well as technical analysis concerning the choice of TBM method of the crossing the river. It also widely presents the geological and hydrogeological conditions, the methodology of surveys on these conditions. The article describes installation of the TBM, separation plant to clear slurry, principle of operations, boring advance of TBM, assessment of the cutter head and replacement of the damaged tools. Also fabrication of the tubing precast elements in the study as well as the process of building the cross-passages between the tubes of the tunnel are presented in the article. Finally the study provides the summary of the effects achieved during tunnelling under the Martwa Wisła river.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies