Tytuł pozycji:
Analiza i ocena przebiegu realizacji tunelu drogowego pod Martwą Wisłą w Gdańsku
Budowa tunelu drogowego pod Martwą Wisłą jest częścią
przedsięwzięcia inwestycyjnego „Połączenie Portu Lotniczego z Portem
Morskim Gdańsk–Trasa Słowackiego”. Tunel drogowy pod Martwą
Wisłą w Gdańsku wraz z węzłem Marynarki Polskiej jest obiektem inżynierskim
o całkowitej długości 2.155 metrów. Połączy on wschodnie
tereny portowe z zachodnimi w rejonie nabrzeży „Dworzec Drzewny”
oraz „Nabrzeże Wiślane”. Długość sekcji tunelowej to 1.377,5 metra,
w tym tunel drążony metodą TBM o długości 1.072,5 metra i średnicy
12,5 metra. W artykule zaprezentowana została analiza ekonomiczna
projektu, jak również analiza techniczna, która doprowadziła do wyboru
metody wykonania tunelu w technologii TBM. Szeroko zostały również
omówione warunki gruntowo-wodne w rejonie inwestycji oraz metody
ich badania. Artykuł opisuje instalację maszyny TBM, zakładu separacji
urobku z płuczki wiertniczej, drążenie tunelu, wymianę narzędzi tnących
tarczy w czasie drążenia tunelu, produkcję tubingów oraz budowę przejść
poprzecznych między rurami tunelu. Artykuł podsumowuje również
osiągnięte
efekty w czasie drążenia tunelu pod Martwą Wisłą.
Road tunnel under the Martwa Wisła river is the part of
the Słowacki Route, providing convenient connection between the
Gdansk Lech Walesa Airport and the Port of Gdansk. The tunnel
together with the Marynarki Polskiej junction is an engineering object
with the total length of 2,155 meters. Length of the tunnel section
is 1,377.5 meters including the TBM tunnel length of 1,072.5
meters. The dimension of the two tunnel tubes is 12.5 meters each.
The study “Analysis and evaluation of progress in the implementation
of the road tunnel under the Martwa Wisła river in Gdańsk,
Poland” proves the importance of the tunnel for the improvement
of traffic condition in Gdańsk and in the development of the city.
This article presents an economic analysis of the project as well as
technical analysis concerning the choice of TBM method of the crossing
the river. It also widely presents the geological and hydrogeological
conditions, the methodology of surveys on these conditions.
The article describes installation of the TBM, separation plant to
clear slurry, principle of operations, boring advance of TBM, assessment
of the cutter head and replacement of the damaged tools.
Also fabrication of the tubing precast elements in the study as well
as the process of building the cross-passages between the tubes of
the tunnel are presented in the article. Finally the study provides
the summary of the effects achieved during tunnelling under the
Martwa Wisła river.