Tytuł pozycji:
Obraz siebie a poziom nadziei podstawowej w percepcji nastolatków – doniesienie z badań
Pojęcie nadziei jest dwuznaczne, gdyż główne sposoby jego rozumienia odnoszą się do nadziei jako cechy osobowości, charakteru, cechy wrodzonej w połączeniu z optymizmem, lub do zjawiska zakorzenionego w nieświadomości. Nadzieja pełni funkcję motywacyjną, pozwala ufać, chroni przed beznadzieją, decyduje o właściwym doświadczaniu trudności, a to z kolei zależy od osobistej dojrzałości człowieka i konstruktywnego obrazu siebie. W badaniach wzięło udział 70 osób: 35 nastolatków wychowujących się w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych oraz 35 nastolatków wychowywanych w rodzinach naturalnych w wieku 15–23 lat. Wykorzystano kwestionariusz nadziei podstawowej BHI-12 oraz test przymiotnikowy ACL-37 określający obraz siebie w rzeczywistej i idealnej wersji. Analizy statystyczne ujawniły istnienie różnic w idealnym, realnym obrazie siebie i poziomie nadziei podstawowej badanych nastolatków, także obszarów obrazu siebie, którym towarzyszy podstawowa nadzieja. Wyniki wykazały brak związku między podstawową nadzieją a ideałem rozwojowym w badanych grupach.
The concept of hope is ambiguous. The main ways of its understanding refer to hope as a trait of personality, character, an innate trait combined with optimism or to a phenomenon rooted in the unconsciousness. Hope has a motivational function, allows to trust, protects against hopelessness. Hope determines the right experience of diffi culties and this, in turn, depends on a personal maturity of a human and on a constructive self-image. The study was attended by 70 people: 35 teenagers growing up in care and educational centres and 35 teenagers aged 15–23 brought up in natural families. The study used the BHI-12 basic hope questionnaire and the ACL-37 adjective test defi ning the self-image in a real and ideal version. Statistical analyses revealed the existence of diff erences in the ideal, real self-image and the level of basic hope of the studied teenagers, including areas of self-image accompanied by basic hope. The results have shown no relationship between basic hope and developmental ideal in the study groups.