Tytuł pozycji:
Wady i zalety systemu Parkuj i jedź na przykładzie aglomeracji warszawskiej
Rosnąca liczba samochodów wjeżdżających do centrów
miast powoduje obniżenie jakości systemów transportowych i jakości
życia, głównie z powodu zatłoczenia ruchem, zanieczyszczeń powietrza
oraz hałasu. Przeciwdziałanie takim negatywnym zjawiskom wymaga
podejmowania działań przyczyniających się do zmniejszania zapotrzebowania
na odbywanie podróży samochodowych. Jedną z metod jest
zachęcanie do korzystania z systemu Parkuj i jedź (P+R/B+R), który
jest połączeniem podróży odbywanych indywidualnie (samochodem/rowerem)
i transportem zbiorowym z przesiadką w węźle transportowym,
głównie w korytarzach prowadzących promieniście do centrów miast.
Z punktu widzenia użytkowników systemu transportowego wykorzystywanie
samochodu tam, gdzie nie występuje kongestia, oraz transportu
zbiorowego w centrach miast umożliwia skrócenie czasu podróżowania.
W artykule przedstawiono wyniki badań oraz doświadczenia z funkcjonowania
systemu P+R w Warszawie i na Mazowszu na przestrzeni kilku
ostatnich lat. Opisano charakterystykę funkcjonujących systemów P+R,
intensywność wykorzystania systemu, koszty inwestycyjne i eksploatacyjne
oraz preferencje użytkowników. Szerszej analizie poddano wpływ
P+R na system transportowy, w tym przede wszystkich stopień przejęcia
potencjalnych podróży transportem indywidualnym. Przedstawiono korzyści
dla użytkowników i organizatora systemu oraz wady, takie jak np.
nieuzasadnione wydłużanie podróży samochodowych czy przenoszenie się
użytkowników z transportu zbiorowego do samochodów. Przedstawione
wnioski i rekomendacje mogą stanowić podstawę dla decyzji dotyczących
przyszłego rozwoju systemu P+R w Polsce oraz służyć do analizy i planowania
miejskich i aglomeracyjnych systemów transportowych.
The growing number of cars entering the city centres causes
reduction of the quality of transport systems and the quality of life,
mainly due to traffic congestion, air pollution and noise. To counteract
such negative phenomena, actions contributing in reducing of car travel
demand are required. One method is to encourage the use of the Park
and Ride (P + R/B + R) system, which is a combination of travel to
be completed individually (by car/bike) and by a public transport with
a change in transport node, held mainly in the corridors leading to the
radiating city centers. The article gives the results of the research and
experience of the functioning of the P + R system in Warsaw and the
Mazovia region. It describes the intensity of use of the system, operating
and investment costs and preferences of users. Broader impact of
the P+R on the transport system has been analysed. Conclusions and
recommendations can form the basis for decisions on the future development
of the P + R system in Poland and can be used for analysis and
planning of urban and regional transport systems.