Tytuł pozycji:
Logika interwencji w projektach inżynierskich
W latach 90. pod przewodnictwem Komisji Europejskiej
wypracowane zostały zasady budowania projektów oparte na tzw. ramie
logicznej (Logical Framework Approach – LFA). Zasady te opracowano
z myślą o kontroli efektywności systemu dopłat do inwestycji infrastrukturalnych
w krajach członkowskich. W ostateczności formuła LFA
w niewielkim stopniu utrwaliła się w pragmatyce wykorzystania tych
środków po rozszerzeniu Unii o nowe kraje członkowskie. Obserwując
procesy inwestycyjne w transporcie wsparte środkami unijnymi i zasadami
Niebieskiej Księgi, postrzega się zasadnicze rozbieżności pomiędzy
osiągniętymi efektami tych projektów a ich skutkami – zarówno w skali
makroekonomicznej, jak lokalnej. Wbrew nadziejom nie rozwiązują
one w sposób trwały zasadniczych problemów transportu i jego sytuacji.
Problem LFA jest uniwersalny w sytuacjach, w których inwestycje lokalne
budowane są ze znacznym udziałem publicznych środków zewnętrznych
i w systemach finansowania, w których liczba takich inwestycji
oraz środków jest znaczna. W skali makroekonomicznej wskazano na
podobieństwo systemu unijnego do chińskich procedur cesji środków na
inwestycje lokalne (Local Government Investments Systems) i ich wpływ
na wzrost długu wewnętrznego Chin. Definiując ścisły związek pomiędzy
trafną, przyczynowo-skutkową diagnozą sytuacji a realizacją celów ogólnych
i generalnych projektów w formule logiki interwencji, przedstawiono
dwa pozytywne przykłady (problem – działanie – efekt). Generalną
tezą artykułu jest postulat wprowadzenia formuły logiki interwencji jako
atrybutu projektów transportowych obok lub w ramach studiów wykonalności
projektów. Artykuł jest zaktualizowaną i zmodyfikowaną wersją
prezentacji z IX Konferencji nt. „Problemy komunikacyjne miast w warunkach
zatłoczenia motoryzacyjnego”.
The principles of using the logical framework approach (LFA)
in the planning of projects were worked out in the 1990s under the
leadership of the European Commission. Based on the observations of
investment projects in the transport sector relying on the EU funding
and following the principles of the Blue Book, essential discrepancies
between the outcomes of these projects and their consequences, both in
macroeconomic and local scale, have been identified. Contrary to hopes
they have not provided a permanent solution to fundamental transport
issues and its situation. In the macroeconomic scale, the situation was
compared to the analysis of the effects of Chinese local government investments
systems on the increase of China’s national debt. By defining
a strict relation between an accurate, cause and effect diagnosis of the
situation and the realization of general objectives and general projects
under the intervention logic formula, two positive examples were presented
(problem –action – effect). Generally, the article postulates to
introduce intervention logic as an attribute of transport projects, additionally
to, or within the framework of feasibility studies.